Irrational beliefs in relation to certain behaviors in adolescents.
Las creencias irracionales, en relación con ciertas conductas de consumo en adolescentes
Author
Carbonero, Miguel Á.
Martín-Antón, Luis J.
Feijó, Marta
Abstract
This research is part of a cognitive frame. Consider also the physiological component of the conduct, whether as part of the same or as a possible remote cause, especially in certain pathologies. Being analyzed the impact of irrational beliefs and acceptance to see their relationship with the previous irrational beliefs and the impact of both in the following areas: consumption of psychoactive substances and environmental awareness in youth. In turn, environmental awareness is included for the importance of behavior in favor of ecology that promotes that are necessary today in both youth and adults for self-sustainability of the planet. This work constitutes a contribution in the search for psychological deficits and emotional needs of adolescents. Any positive result in this line will be considered as a demand for attention and specific training in this area that young people claim their right to receive comprehensive and quality education. Would be necessary to help new generations to build freely existential project that his life acquired a new meaning. Esta investigación se enmarca en un encuadre cognitivo. Considera también el componente fisiológico de la conducta, ya sea como elemento de la misma o como posible causa remota, sobre todo en ciertas patologías. Se somete a análisis la incidencia de las creencias irracionales y de aceptación para ver su relación con las anteriores creencias irracionales y el impacto de ambas en las siguientes áreas: consumo de sustancias psicoactivas y percepción medioambiental en los jóvenes. A su vez, la percepción medioambiental es incluida por la importancia de las conductas en favor de la ecología que aquella promueve, necesarias hoy en día tanto en jóvenes como en adultos para la propia sostenibilidad del planeta. Este trabajo constituye una aportación en la búsqueda de las carencias psicológicas y necesidades emocionales de los adolescentes. Todo resultado positivo en esta línea será considerado como demanda de una atención y formación específica en este ámbito que los jóvenes reclaman en su derecho a recibir una educación integral y de calidad. Sería necesario ayudar a las nuevas generaciones a construir libremente su proyecto existencial para que su vida adquiera un nuevo significado.