Contributing to peers’ emotional wellbeing: evaluating the Peer Support Programme in a secondary school in Madrid.
Contribuyendo al bienestar emocional de los compañeros: evaluación del Programa Compañeros Ayudantes en un instituto madrileño
Author
del Barrio, Cristina
Barrios, Ángela
Granizo, Laura
van der Meulen, Kevin
Andrés, Soledad
Gutiérrez, Héctor
Abstract
Between November 2007 and June 2009 an international project aimed to establish, run and evaluate anti-bullying peer support systems in one secondary school in each of England, Italy and Spain. School anti-bullying peer support systems typically involve some pupils being selected and trained to help pupils. Using a 2 group pre-test post-test control group design, we have helped train school peer supporters and establish peer support systems in the intervention schools. For the evaluation of the programme, 248 involved and non-involved students and 35 involved and non involved teachers were surveyed using an open-end questionnaire. Here we report the outcomes of this evaluation study based on data already gathered in Spain. The results point at the positive evaluation of the programme by teachers and students, who both alike stress the positive impacts on the victims and peer supporters and see it as a resource for improving schools’ daily life. Un proyecto internacional desarrollado entre noviembre de 2007 y julio de 2009 se propuso implantar y evaluar un sistema de ayuda entre iguales en un centro de secundaria de Inglaterra, Italia y España, como medio de mejora de la convivencia. Los sistemas de ayuda entre iguales implican típicamente seleccionar a algunos estudiantes y entrenarlos para ayudar a sus compañeros. Mediante un diseño de grupo control con dos grupos, se formó a los ayudantes para poner en marcha un servicio de ayuda entre compañeros en los centros objeto de la intervención. Se presentan los resultados españoles de los cuestionarios de evaluación del programa, en la que participaron 248 estudiantes implicados en el programa y posibles usuarios del mismo, y 35 profesores, implicados y no implicados en el programa. Los resultados señalan que el programa es positivamente evaluado, apoyando su continuación profesores y alumnos, que coinciden en señalar las consecuencias positivas para víctimas y alumnos ayudantes, y en considerarlo un recurso para mejorar la convivencia en el centro.