Parents’ educational styles and self-regulated learning strategies in a group of Secondary Education students.
Estilos educativos paternos y estrategias de aprendizaje en alumnos de Educación Secundaria
Author
Cerezo, Mª Teresa
Casanova, Pedro F.
de la Torre, Manuel J.
Carpio, Mª de la Villa
Abstract
The purpose of the present study was to state how parents’ educational styles affect over the use of self-regulated learning strategies in a group of Secondary Education students and how mentioned strategies also influence on their academic performance. Four hundred and seventy eight Secondary Education students with ages between 12 and 16 took part in this investigation. In order to evaluate parents’ educational styles a set of values was made based on the instrument and the measuring of the self-regulated learning strategies was done through the Inventory of Learning Strategies and Study LASSI. Furthermore, students’ marks in three different subjects during the previous year were taken into consideration. The obtained results showed how those students whose parents are classified as democratic and permissive more often use self-regulated learning strategies when compared to children of authoritarian and negligent parents. Besides, it has been stated how this self-regulated learning positively influence over academic successful results. El objetivo del presente estudio consistió en determinar cómo los estilos educativos paternos inciden sobre la utilización de estrategias de aprendizaje autorregulado de un grupo de estudiantes de Educación Secundaria y cómo dichas estrategias, a su vez, influyen sobre el rendimiento académico. Cuatrocientos setenta y ocho estudiantes de educación secundaria obligatoria, con edades comprendidas entre los 12 y los 16 años, formaron parte de esta investigación. Para la evaluación de los estilos educativos paternos se elaboró una escala y la medición de las estrategias de aprendizaje autorregulado se llevó a cabo mediante el Inventario de Estrategias de aprendizaje y Estudio LASSI. Además se tuvieron en cuenta las calificaciones obtenidas por los estudiantes en tres asignaturas en el curso anterior. Los resultados obtenidos muestran cómo aquellos alumnos cuyos padres son clasificados como democráticos y como permisivos utilizan en mayor medida estrategias de aprendizaje autorregulado si los comparamos con los estudiantes cuyos padres son clasificados como autoritarios y negligentes. Además, se ha podido constatar cómo este aprendizaje autorregulado incide positivamente sobre el logro académico de los alumnos.