Show simple item record

Conducta prosocial y estrategias de aprendizaje en una muestra de estudiantes españoles de Educación Secundaria Obligatoria

dc.creatorInglés, Cándido J.
dc.creatorMartínez-González, Agustín E.
dc.creatorGarcía-Fernández, José M.
dc.date2015-10-29
dc.date.accessioned2022-08-30T15:16:21Z
dc.date.available2022-08-30T15:16:21Z
dc.identifierhttps://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/899
dc.identifier10.30552/ejep.v6i1.88
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/206836
dc.descriptionThis study analyzed the relationship between prosocial behavior and learning strategies in a sample of 2022 Spanish students (51.1% males) of Compulsory Secondary Education. The prosocial behavior was measured with the Prosocial Behaviour scale of the Teenage Inventory of Social Skills (TISS) and learning strategies were measured with the Learning and Study Strategies Inventory-High School (LASSI).  Logistic regression analyses revealed that prosocial behavior is a positive and significant statistically predictor of high scores on the following learning strategies: attitude toward academic success, motivation, information processing, selecting main ideas, self- assessment, and evaluation strategies. In addition, prosocial behaviour was a negative and statistically significant predictor of high scores on anxiety. These results were found in males, females and students at all of Compulsory Secondary Education (CSE). However, prosocial behaviour was only a positive and statistically significant predictor of high scores in control of time (in samples of 2o and 4o CSE) and concentration (in samples of boy and students of 4o CSE).en-US
dc.descriptionEste estudio analizó la relación entre conducta prosocial y las estrategias de aprendizaje en una muestra de 2022 estudiantes españoles (51.1% varones) de Educación Secundaria Obligatoria (ESO). La conducta prosocial fue medida con la escala de Conducta Prosocial del Teenage Inventory of Social Skills (TISS) y las estrategias de aprendizaje fueron medidas con el Learning and Study Strategies Inventory-High School (LASSI-HS). Los análisis de regresión logística revelaron que la conducta prosocial es un predictor positivo y estadísticamente significativo de puntuaciones altas en las siguientes estrategias y habilidades de estudio: actitud hacia el éxito académico, motivación, procesamiento de la información, selección de ideas principales, ayudas al estudio, autoevaluación y estrategias de evaluación. Además, la conducta prosocial fue un predictor negativo y estadísticamente significativo de puntuaciones altas en ansiedad. Estos resultados fueron encontrados en varones, mujeres y en estudiantes de todos los cursos de ESO. Sin embargo, la conducta prosocial sólo fue un predictor positivo y estadísticamente significativo de altas puntuaciones en control del tiempo (en las muestras de 2o y 4o de ESO) y en concentración (en las muestras de chicos y 4o de ESO).es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Autónoma de Chilees-ES
dc.relationhttps://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/899/745
dc.rightsDerechos de autor 2013 European Journal of Education and Psychologyes-ES
dc.sourceEuropean Journal of Education and Psychology; Vol. 6 No. 1 (2013): (June, 2013); 33-53en-US
dc.sourceEuropean Journal of Education and Psychology; Vol. 6 Núm. 1 (2013): (Junio, 2013); 33-53es-ES
dc.source1989-2209
dc.source1888-8992
dc.source10.30552/ejep.v6i1
dc.titleProsocial behavior and learning strategies in a sample of Spanish students of compulsory secondary educationen-US
dc.titleConducta prosocial y estrategias de aprendizaje en una muestra de estudiantes españoles de Educación Secundaria Obligatoriaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record