• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Autónoma de Chile
  • European Journal of Education and Psychology
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Autónoma de Chile
  • European Journal of Education and Psychology
  • View Item

Measuring the influence of stress and burnout in teacher-child relationship

La medición de la influencia del estrés y del burnout en la relación profesor-alumno

Author
Gastaldi, Francesca Giovanna Maria

Pasta, Tiziana

Longobardi, Claudio

Prino, Laura Elvira

Quaglia, Rocco

Full text
https://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/910
10.30552/ejep.v7i1.99
Abstract
Most research finds socio-psychological aspects and the organism-environment relationship crucial in the onset of stress-related phenomena; equally important is the subject’s evaluation of stimuli. The Burnout syndrome is defined as a psychological state perceived as emotive breakdown and sense of depersonalization, featuring decreased effectiveness at work and a lower evaluation of one’s performance. At school, the most significant widespread stressors are issues in managing student behavior. However, in the literature few works treat stress and burnout as a specific function of the teacher-pupil relationship. This research will highlight the significant correlations existing between burnout, self-efficacy, students’ academic performance and the quality of pupil-teacher relationships. 37 primary-school teachers in north-west Italy were involved (age range: 27-57 yrs; M=44.76 yrs; SD=8.38 yrs). Tools used were a specially designed socio-personal questionnaire, the Maslach Burnout Inventory (M.B.I.) and the Classroom and School Context Teacher Self-Efficacy Scale (CSC-TSES), while teachers’ perception of the relationship with their pupils was investigated with STRS (Italian adaptation). Preliminary analysis reveals mutual influence between teachers' self-efficacy levels and degree of burnout; Conflict is the only dimension correlating significantly with burnout levels and self-efficacy in class management ability.
 
Las teorías más extendidas sobre el fenómeno del estrés han considerado, como factores principales, la relación entre el organismo y el entorno, los aspectos sociales y psicológicos y la evaluación personal hecha por parte del sujeto con respecto a los estímulos estresantes. En el contexto escolar, los problemas encontrados en la gestión del comportamiento de los estudiantes constituyen el factor de estrés más importante y universal. En la literatura, pocos trabajos se centran en el estudio del estrés y el burnout como una función específica de la relación profesor-alumno. El propósito de esta investigación es poner de relieve la existencia de correlaciones entre burnout, auto-eficacia, rendimiento académico de los estudiantes y la calidad de la relación profesor-alumno. Estuvieron involucrados 37 profesores de las escuelas primarias en el norte-este de Italia (edad en años: rango=27-57, M=44.76, SD=8.38). Se ha propuesto una rejilla construida específicamente para la detección de socio- personales, el Maslach Burnout Inventory (MBI), la Classroom and School Context Teacher Self-efficacy Scale (CSC-TSES) y Student-Teacher relationship Scale (STRS). El análisis realizado muestra una mutua influencia entre el nivel de autoeficacia de los profesores y el grado de burnout; el conflicto es la única dimensión que correlaciona significativamente con el nivel de burnout y la auto-eficacia se refiere a la capacidad de gestionar la el contexto de la clase.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB