• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Autónoma de Chile
  • European Journal of Education and Psychology
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Autónoma de Chile
  • European Journal of Education and Psychology
  • View Item

Relationships between coping with daily stress, self-concept, social skills and emotional intelligence

Relaciones entre afrontamiento del estrés cotidiano, autoconcepto, habilidades sociales e inteligencia emocional

Author
Morales Rodríguez, Francisco Manuel

Full text
https://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/925
10.30552/ejep.v10i2.121
Abstract
Few studies have been performed on strategies used for coping with daily stress and its associated factors, such as self-concept and emotional intelligence in this context. This study aims to analyse the relationship between strategies used for coping, as well as self-concept, social skills, and emotional intelligence. With this in mind, the study assessed the different strategies used for coping with daily stress, self-concept, social skills, and emotional intelligence. The sample consisted of a mixture of 154 secondary school pupils and students on other training courses. The results showed no statistically significant differences between students in secondary school education and those on training courses in relation to any of the variables in the study. Students with a greater use of productive coping strategies (i.e. active solutions, search for information and guidance, and positive attitude) scored higher in the self-concept academic variables, social skills and emotional intelligence. Inverse relationships were observed between academic self-concept and the strategy ‘indifference’, and between emotional intelligence (emotional repair) and aggressive behaviour. There are positive direct effects of social skills and some dimensions of self-concept in relation to the use of productive coping strategies, such as ‘search for information and guidance’. There are negative direct effects of social skills and self-concept in relation to unproductive coping strategies (social skills in aggressive behaviour and physical self-concept on behavioural avoidance).
 
Existen menos estudios sobre estrategias de afrontamiento del estrés cotidiano y factores asociados como autoconcepto e inteligencia emocional en nuestro contexto. Este estudio analiza las relaciones entre estrategias de afrontamiento y los factores autoconcepto, habilidades sociales e inteligencia emocional. Se evaluaron las diferentes estrategias de afrontamiento del estrés cotidiano, autoconcepto, habilidades sociales e inteligencia emocional. La muestra se compuso de 154 estudiantes de Educación Secundaria Obligatoria (ESO) y de diferentes ciclos formativos. Los resultados no indican diferencias estadísticamente significativas entre los estudiantes procedentes de ESO en comparación con los de ciclos formativos en ninguna de las variables del estudio. Los estudiantes con mayor empleo de las estrategias productivas de afrontamiento (solución activa, búsqueda de información y guía, y actitud positiva) tienen mayor puntuación en las variables autoconcepto académico, habilidades sociales e inteligencia emocional. También se encuentran relaciones inversas entre el autoconcepto académico con la estrategia indiferencia; y entre la inteligencia emocional (reparación emocional) con la conducta agresiva. Se encuentran efectos directos positivos de las habilidades sociales y algunas dimensiones del autoconcepto sobre estrategias productivas de afrontamiento como búsqueda de información y guía; y efectos directos negativos de las habilidades sociales y el autoconcepto sobre estrategias improductivas de afrontamiento (de las habilidades sociales sobre conducta agresiva y del autoconcepto físico sobre evitación conductual).
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB