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Relación entre el perfeccionismo socialmente prescrito y la conducta agresiva durante la infancia tardía

dc.creatorGarcía-Fernández, José Manuel
dc.creatorVicent, María
dc.creatorIngles, Cándido J.
dc.creatorGonzálvez, Carolina
dc.creatorSanmartín, Ricardo
dc.date2018-01-04
dc.date.accessioned2022-08-30T15:16:28Z
dc.date.available2022-08-30T15:16:28Z
dc.identifierhttps://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/932
dc.identifier10.30552/ejep.v10i1.128
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/206863
dc.descriptionThe aim of this study was to assess the relationship between socially prescribed perfectionism (SPP) and aggressiveness according to their components: physiological-emotional (anger), motor (physical and verbal aggression), and cognitive (hostility). The sample included 776 children from the 3rd to 6th year of Primary School (M = 9.72 years; SD = 1.14). The Child and Adolescent Perfectionism Scale and the Aggression Questionnaire were used to assess, respectively, SPP and components of aggressive behaviour: Anger, Hostility, Physical and Verbal Aggression. The mean difference analysis showed that students with high levels of SPP scored significantly higher on all 4 sub-scales of Aggression Questionnaire, compared with their peers with lower levels of SPP. Moderate effect sizes were obtained for all cases, except for Hostility, where the magnitude of the differences was small. Logistic regression analysis revealed that the 4 dimensions of Aggression Questionnaire predicted significantly and positively high scores on SPP, with the OR ranging from 1.07 to 1.12. The results showed that there is a close relationship between the SPP and manifestations of aggression.en-US
dc.descriptionEl objetivo de este trabajo consistió en examinar la relación entre el perfeccionismo socialmente prescrito (PSP) y la agresividad, atendiendo a sus componentes: fisiológico-emocional (ira), motor (agresividad física y verbal) y cognitivo (hostilidad). Se empleó una muestra de 776 alumnos de tercero a sexto curso de Educación Primaria (M = 9.72; DE = 1.14), así como la Child and Adolescent Perfectionism Scale y el Aggression Questionnaire para evaluar, respectivamente, el PSP y los componentes de la conducta agresiva: Ira, Hostilidad, Agresividad Física y Agresividad Verbal. Los análisis de diferencia de medias mostraron que los alumnos con altos niveles de PSP puntuaron significativamente más alto en las 4 subescalas del Aggression Questionnaire, en comparación con sus iguales con bajos niveles de PSP, obteniendo tamaños del efecto moderados en todos los casos, excepto para la variable Hostilidad, cuya magnitud de las diferencias encontradas fue pequeña. Los análisis de regresión logística revelaron que las 4 dimensiones del Aggression Questionnaire predijeron significativa y positivamente altas puntuaciones en PSP, con niveles de OR que oscilaron entre 1.07 y 1.12. Los resultados evidencian que existe una estrecha relación entre el PSP y las manifestaciones de la agresividad.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Autónoma de Chilees-ES
dc.relationhttps://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/932/773
dc.rightsDerechos de autor 2018 European Journal of Education and Psychologyes-ES
dc.sourceEuropean Journal of Education and Psychology; Vol. 10 No. 1 (2017): (June, 2017); 15-22en-US
dc.sourceEuropean Journal of Education and Psychology; Vol. 10 Núm. 1 (2017): (Junio, 2017); 15-22es-ES
dc.source1989-2209
dc.source1888-8992
dc.source10.30552/ejep.v10i1
dc.titleRelationship between socially prescribed perfectionism and aggressive behaviour during late childhooden-US
dc.titleRelación entre el perfeccionismo socialmente prescrito y la conducta agresiva durante la infancia tardíaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


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