Longitudinal study of the Matthew effect on reading progress in primary education (1st to 5th)
Análisis del efecto san Mateo en un estudio longitudinal sobre el desarrollo lector durante la educación primaria (1.° a 5.°)
dc.creator | Aguilar Villagrán, Manuel | |
dc.creator | Aragón Mendizabal, Estíbaliz | |
dc.creator | Navarro Guzmán, José I. | |
dc.creator | Delgado Casas, Cándida | |
dc.creator | Marchena Consejero, Esperanza | |
dc.date | 2018-01-04 | |
dc.date.accessioned | 2022-08-30T15:16:28Z | |
dc.date.available | 2022-08-30T15:16:28Z | |
dc.identifier | https://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/933 | |
dc.identifier | 10.30552/ejep.v10i1.129 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/206864 | |
dc.description | The Matthew effect on reading refers the contrasted phenomenon on how differences in performance between good and poor readers can increase over time. A longitudinal study was conducted on the presence/absence of Matthew effect in a sample of 1st to 5th year Primary School children. A total of 51 students who started Primary School in 2011 were evaluated five times by several reading measurement tools: Collective Test of Reading Efficacy (TECLE), PROLEC-R (a battery of tests for the evaluation of reading processes, ACL (a Spanish reading comprehension test), and BEL (a standardised Spanish reading test). Assessment was carried out each June between 2011 and 2015. A group of children (n = 13) considered at risk of being low performance readers (using a percentile criterion below 25 obtained on the TECLE test at the end of the 1st year). A comparison was then made of the progress over 5 years between this group, and a group of average performance readers (n = 26), as well as high-level performance readers (n = 12) from the same sample of participants. Tracking the reader profile of students at risk, helps to determine the changes generated in these children through the different assessments over the five years of the study. The overall results showed differences between the groups assessed, but differences between readers at risk and other groups were not increased. Furthermore, the individual monitoring of students at risk showed that some children improvised his/her performance in reading above the average. Educational suggestions from the study are discussed. | en-US |
dc.description | El efecto san Mateo en lectura se refiere al fenómeno contrastado de cómo las diferencias en el rendimiento entre buenos y malos lectores pueden incrementarse a lo largo del tiempo de escolarización. Presentamos un estudio longitudinal acerca de la presencia/ausencia del efecto san Mateo en una muestra de estudiantes evaluados desde 1.° a 5.° de educación primaria. Cincuenta y un estudiantes que comenzaron en 2011 la educación primaria fueron evaluados en pruebas de lectura (TECLE, PROLEC-R, ACL y BEL) en 5 ocasiones (cada mes de junio entre los años 2011 y 2015). Se seleccionó a un grupo de niños (n = 13) considerado en riesgo (usando el criterio del centil por debajo de 25 en la prueba TECLE aplicada al finalizar 1.° de educación primaria) y comparamos, durante 5 cursos evaluados, el desarrollo de la lectura de este grupo de riesgo con un grupo de lectores medios (n = 26) y de lectores de nivel alto (n = 12) en la misma muestra de participantes. Los resultados, al realizar un seguimiento del perfil lector del alumnado en riesgo, permiten valorar los cambios y mejoras producidos en este alumnado entre las distintas evaluaciones a lo largo de los años de duración del estudio. Los resultados globales muestran diferencias entre los grupos evaluados pero no un aumento de estas entre los lectores en riesgo y los demás grupos. Asimismo, el seguimiento individual del alumnado en riesgo constata que alguno de ellos mejora en los parámetros de lectura por encima de la media general. Se discuten algunas implicaciones educativas del estudio. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Universidad Autónoma de Chile | es-ES |
dc.relation | https://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/933/774 | |
dc.rights | Derechos de autor 2018 European Journal of Education and Psychology | es-ES |
dc.source | European Journal of Education and Psychology; Vol. 10 No. 1 (2017): (June, 2017); 23-32 | en-US |
dc.source | European Journal of Education and Psychology; Vol. 10 Núm. 1 (2017): (Junio, 2017); 23-32 | es-ES |
dc.source | 1989-2209 | |
dc.source | 1888-8992 | |
dc.source | 10.30552/ejep.v10i1 | |
dc.title | Longitudinal study of the Matthew effect on reading progress in primary education (1st to 5th) | en-US |
dc.title | Análisis del efecto san Mateo en un estudio longitudinal sobre el desarrollo lector durante la educación primaria (1.° a 5.°) | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
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European Journal of Education and Psychology
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