• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Autónoma de Chile
  • European Journal of Education and Psychology
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Autónoma de Chile
  • European Journal of Education and Psychology
  • View Item

Classroom emotional intelligence and its relationship with school performance

Inteligencia emocional del aula y su relación con el desempeño académico

Author
Aritzeta, Aitor

Balluerka, Nekane

Gorostiaga, Arantxa

Alonso-Arbiol, Itziar

Haranburu, Mikel

Gartzia, Leire

Full text
https://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/935
10.30552/ejep.v9i1.131
Abstract
Despite the importance of emotions in classrooms, no measurements have been developed to assess group emotional intelligence (EI). The aim of this work was to develop a questionnaire for measuring group EI (G-TMMS) in educational contexts. The psychometric properties of G-TMMS were examined in a sample of 794 participants (47% female; mean age = 16; SD = 1.4), divided into 59 classrooms. The G-TMMS showed a one-factor structure. It also demonstrated to have adequate internal consistency, temporal stability, and convergent validity. Moreover, group EI was associated with higher group school performance. The implications of this new scale in educational contexts are discussed.
 
A pesar de la importancia nuclear de las emociones en el contexto académico no existen medidas de Inteligencia Emocional (IE) grupal aplicadas al aula. El objetivo del presente trabajo consistió en desarrollar un cuestionario para la medida de la IE grupal (G-TMMS) en contextos académicos. Las propiedades psicométricas del G-TMMS fueron examinadas en una muestra de 794 participantes dividida en 59 aulas (47% mujeres; Mediaedad = 16; DT = 1.4). El G-TMMS mostró una estructura unifactorial, una consistencia interna adecuada, estabilidad temporal y validez convergente. Además, la IE grupal del aula se mostró asociada con un mayor desempeño escolar grupal. El trabajo discute las implicaciones de esta nueva escala en el contexto educativo.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB