• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Autónoma de Chile
  • European Journal of Education and Psychology
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Autónoma de Chile
  • European Journal of Education and Psychology
  • View Item

Resilience, optimism and academic burnout in university students

Resiliencia, optimismo y burnout académico en estudiantes universitarios

Author
Vizoso-Gómez, Carmen

Arias-Gundín, Olga

Full text
https://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/984
10.30552/ejep.v11i1.185
Abstract
This study analyses the relationship between resilience, dispositional optimism and academic burnout dimensions (exhaustion, cynicism and reduced academic efficacy). A sample of 463 students from Universidad de León was evaluated. The following assessment instruments were employed: Maslach Burnout Inventory-Student Survey (MBI-SS), Connor-Davidson Resilience Scale (10-item CD-RISC) y Life Orientation Test Revised (LOT-R). The results showed that academic burnout is significantly related to resilience and optimism. In particular, resilience is significantly and positively related to efficacy whereas optimism is positively related to efficacy but negatively related to exhaustion. Moreover, it was found that resilience predicted efficacy while optimism predicted exhaustion. However, cynicism was no related to resilience nor to optimism. Finally, implications for prevention programs design are proposed.
 
En este estudio se analiza la relación entre la resiliencia, el optimismo disposicional y las dimensiones que constituyen el burnout académico (agotamiento emocional, cinismo y baja eficacia). Para ello, se evaluó a una muestra formada por 463 estudiantes de la Universidad de León. Se emplearon los siguientes instrumentos: Maslach Burnout Inventory-Student Survey (MBI-SS), 10-item Connor-Davidson Resilience Scale (10-item CD-RISC) y Life Orientation Test Revised (LOT-R). Los resultados revelan que el burnout académico se relaciona significativamente con la resiliencia y el optimismo. Concretamente, la resiliencia se relaciona positivamente con la eficacia mientras que el optimismo se relaciona positivamente con la eficacia pero negativamente con el agotamiento. Además, la resiliencia predice la eficacia mientras que el optimismo predice el agotamiento. Sin embargo, el cinismo no se relaciona ni con la resiliencia ni con el optimismo. Por último, se contemplan las implicaciones de los resultados obtenidos para el diseño de programas de prevención del burnout académico en estudiantes universitarios.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB