Show simple item record

El rol de los estilos de socialización parental sobre la implicación escolar y el rendimiento académico.

dc.creatorRodríguez Fernández, Arantzazu
dc.creatorRevuelta Revuelta, Lorena
dc.creatorSarasa Maya, Marta
dc.creatorFernández Lasarte, Oihane
dc.date2018-11-26
dc.date.accessioned2022-08-30T15:16:33Z
dc.date.available2022-08-30T15:16:33Z
dc.identifierhttps://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/1021
dc.identifier10.30552/ejep.v11i2.226
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/206894
dc.descriptionMany variables have been analyzed in relation to school adjustment. However, only a few studies have explored the relationship between this construct and parental socialization styles, particularly in Spain. This work aims to examine the role played by maternal and paternal socialization styles in school engagement and academic performance. Participants were 737 secondary school students from the Autonomous Community of the Basque Country, aged between 11 and 18. All students completed the Affect Scale (EA-H) and the Rules and Demands Scale (ENE-H), as well as the School Engagement Measure (SEM), and performance was calculated on the basis of their average grades in mathematics and Spanish. The results indicate that, in the case of academic performance, a permissive style by both parents has the most positive effect on the grades obtained, while in the case of school engagement, it was both the permissive and democratic styles by both parents (with small variations between maternal and paternal styles in accordance with the dimension analyzed) that were most closely associated with a higher level of engagement. The educational implications of these results are discussed.en-US
dc.descriptionSon muchas las variables analizadas en relación al ajuste escolar. Sin embargo, la cantidad de trabajos que analizan la relación entre los estilos de socialización parental y el ajuste escolar son escasos, especialmente en nuestro país. El presente trabajo pretende examinar el rol de tales estilos de socialización parental, diferenciando el del padre y el de la madre, sobre la implicación escolar y el rendimiento académico. Participaron 737 estudiantes de Secundaria del País Vasco de entre 11 y 18 años. Rellenaron la Escala de Afecto (EA-H) y Escala de Normas y Exigencias (ENE-H), el Cuestionario de Implicación Escolar (SEM) y el rendimiento se calculó a partir de la nota media en matemáticas y lenguaje. Los resultados indican que en el caso del rendimiento académico es el estilo permisivo de ambos progenitores el que influye de manera más positiva en la obtención de unas mejores calificaciones, mientras que en el caso de la implicación escolar son tanto el permisivo como el democrático del padre y de la madre (con pequeñas variaciones según la dimensión analizada) los que se asocian a una mayor implicación escolar. Se discuten las implicaciones educativas que estos resultados pueden presentar.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Autónoma de Chilees-ES
dc.relationhttps://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/1021/806
dc.rightsDerechos de autor 2018 European Journal of Education and Psychologyes-ES
dc.sourceEuropean Journal of Education and Psychology; Vol. 11 No. 2 (2018): (December, 2018); 123-139en-US
dc.sourceEuropean Journal of Education and Psychology; Vol. 11 Núm. 2 (2018): (Diciembre, 2018); 123-139es-ES
dc.source1989-2209
dc.source1888-8992
dc.source10.30552/ejep.v11i2
dc.titleThe role of parental socialization styles in school engagement and academic performanceen-US
dc.titleEl rol de los estilos de socialización parental sobre la implicación escolar y el rendimiento académico.es-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record