Early identification of school attendance problems: How helpful are Dutch laws, policies, and protocols?
Identificación temprana de problemas de asistencia escolar: ¿Cómo son de útiles las leyes, las políticas y los protocolos holandeses?
Author
Brouwer-Borghuis, Marije L.
Heyne, David A.
Vogelaar, Bart
Sauter, Floor M.
Abstract
The identification of emerging school attendance problems (SAPs) is highly important. Early identification permits early intervention, which reduces the likelihood of SAPs becoming established and contributing to additional problems. In the short term, SAPs can contribute to academic and social-emotional problems for the young person and stress for the family, and they place extra demands upon school resources. In the longer-term, SAPs can lead to school drop-out which contributes to problems for the community at large. Local, national, and international efforts aimed at the identification of emerging SAPs are thus a priority. This paper commences with a review of national laws and policies in the Netherlands that have a bearing on the identification of SAPs. Two Dutch protocols relevant to the identification of SAPs are also considered. Thereafter, we discuss the strengths and weaknesses of Dutch laws, policies, and protocols, paying particular attention to the question of whether they satisfactorily stimulate early identification of SAPs. The paper concludes with recommendations about ways to improve early identification in the Netherlands. These recommendations can stimulate thinking among educational professionals and policy-makers in other countries. La identificación de problemas emergentes de asistencia escolar (PAE) es muy importante. La identificación temprana permite la intervención temprana, lo que reduce la probabilidad de que los PAE se establezcan y contribuyan a problemas adicionales. A corto plazo, los PAE pueden contribuir a problemas académicos y socioemocionales para los jóvenes y al estrés para la familia, e imponen demandas adicionales a los recursos escolares. A más largo plazo, los PAE pueden llevar a la deserción escolar, lo que contribuye a problemas para la comunidad en general. Los esfuerzos locales, nacionales e internacionales dirigidos a la identificación de PAE emergentes son, por lo tanto, una prioridad. Este documento comienza con una revisión de las leyes y políticas nacionales en los Países Bajos que inciden en la identificación de los PAE. También se consideran dos protocolos holandeses relevantes para la identificación de PAE. A partir de entonces, discutimos las fortalezas y debilidades de las leyes, políticas y protocolos holandeses, prestando especial atención a la cuestión de si estimulan satisfactoriamente la identificación temprana de los PAE. El documento concluye con recomendaciones sobre formas de mejorar la identificación temprana en los Países Bajos. Estas recomendaciones pueden estimular el pensamiento entre los profesionales de la educación y los responsables políticos en otros países.