• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Autónoma de Chile
  • European Journal of Education and Psychology
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Autónoma de Chile
  • European Journal of Education and Psychology
  • View Item

C-HIIT to improve the concentration and quality of sleep of schoolchildren with learning difficulties: Pilot studies

C-HIIT para mejorar la concentración y calidad de sueño de escolares con dificultades de aprendizaje: Estudios piloto

Author
Suárez-Manzano, Sara

Ruíz-Ariza, Alberto

López-Serrano, Sebastián

Martínez-López, Emilio J.

Full text
https://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/1078
10.30552/ejep.v13i1.289
Abstract
One of the most diagnosed neurocognitive disorders in Spain (5%) and recognized by the LOMCE as Students with Specific Need for Educational Support is Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). Schoolchildren with problems to concentrate and in many cases with sleep and restlessness problems, which interfere in their social and school development. This work includes two pilot projects with randomized experimental longitudinal design. With the objective of know the immediate effect of 16min of "cooperative high-intensity interval training" (CHIIT) on concentration and evaluate the effect of 10 weeks of C-HHIT on sleep quality. In Project 1 (n= 20) the Control Group visualized a documentary and the Experimental Group did Physical Exercise (4 minutes warm-up + 16 minutes C-HIIT). In Project 2 (n= 20) only the Experimental Group attended the 10 weeks of extra-curricular activity C-HIIT (2 sessions / week, 30 minutes / session). The tools used were test d2 (concentration), Pittsburg test and Fitbit HR (sleep quality) and Seego ® system (exercise intensity) bracelets. The analysis of repeated measures ANOVA 2 times (pre-test vs. post-test) × 2 groups (control group vs. experimental group) and test for non-metric measurements, Willcoxon and U Mann-Whitney showed that the performance of the C-HIIT method has an immediate effect of improving the concentration [F(1.18)=20.50; p=.001; partial; ?2=.532; 1- ß> .999] and improves long-term sleep quality [F(1.18)=69.932; ?2=.795; 1-ß> 975; p<.001] in schoolchildren with learning difficulties.
 
Uno de los trastornos neurocognitivos más diagnosticado en España (5%) y reconocido por la LOMCE como Alumnado Con Neesidad Específica de Apoyo Educativo es el Trastorno por Déficit de Atención e Hiperactividad (TDAH). Escolares con problemas para concentrarse y en muchos casos con problemas de sueño e inquietud, que interfieren en su desarrollo social y escolar Este trabajo engloba dos proyectos piloto con diseño longitudinal experimental randomizado. Con el objetivo de conocer el efecto inmediato de 16min de “cooperative high-intensity interval training” (C-HIIT) sobre la concentración y evaluar el efecto de 10 semanas de C-HHIT en la calidad de sueño. En el proyecto 1 (n= 20) el Grupo Control visualizó un documental y el Grupo Experimental realizó Ejercicio Físico (4 minutos calentamiento + 16 minutos C-HIIT). En el proyecto 2 (n= 20) solo el Grupo Experimental asistió a las 10 semanas de actividad extraescolar C-HIIT (2 sesiones/semana, 30 minutos/sesión). Las herramientas empleadas fueron test d2 (concentración), test Pittsburg y pulseras Fitbit HR (calidad de sueño) y sistema Seego ® (intensidad de ejercicio). El análisis de medidas repetidas ANOVA 2 tiempos (pre-test vs. post-test) × 2 grupos (grupo control vs. grupo experimental) y test para medidas no para métricas, Willcoxon y U Mann-Whitney mostró que la realización del método C-HIIT tiene un efecto inmediato de mejora de la concentración [F(1.18)=20.50; p=.001; ? 2=.532; 1–ß >.999] y mejora a largo plazo la calidad de sueño [F(1.18)=69.932; ? 2=.795; 1–ß>.975; p<.001] en escolares con dificultades de aprendizaje.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB