• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Autónoma de Chile
  • European Journal of Education and Psychology
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Autónoma de Chile
  • European Journal of Education and Psychology
  • View Item

The influence of socioeconomic and cultural status on the relationship between self-concept and perceived emotional intelligence in adolescence

La influencia del estatus socioeconómico y cultural en la relación entre el autoconcepto y la inteligencia emocional percibida en la adolescencia

Author
Antonio-Agirre, Iratxe

Axpe Sáez, Inge

Septien Santos, Amaia

Full text
https://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/1080
10.30552/ejep.v13i1.291
Abstract
The socioeconomic and cultural status of the family could condition the self-concept of adolescents, as well as their beliefs about their own perceived emotional intelligence (EI). Therefore, the purpose of this study is twofold: to analyse the variability of perceived EI based on self-concept at different socioeconomic and cultural status; and examine the predictive capacity of self-concept on perceived EI, controlling the socioeconomic and cultural status of participants. Participants were 1088 students (447 men and 641 women, Mage= 14.39 years, SD= 1.68) from 11 randomly selected public, private, and charter high schools of the Basque Autonomous Region, studying Compulsory Secondary Education and Baccalaureate. The instruments used were the Dimensional Self-Concept Questionnaire-33 (AUDIM-33), the Trait Meta-Mood Scale scale (TMMS-22) and the Socioeconomic and Cultural Index (ISEC). The results show that the self-concept domains affect differently the degree of EI with which adolescent perceive themselves based on the family's socioeconomic and cultural status. Additionally, the data indicate that self-concept domains have a greater predictive capacity on emotional repair. The implications of these results are discussed.
 
El estatus socioeconómico y cultural de la familia podría condicionar el autoconcepto de los/as adolescentes, así como sus creencias respecto a sus habilidades emocionales o inteligencia emocional (IE) percibida. Por ello, la finalidad de este estudio es doble: analizar la variabilidad de la IE percibida en función del autoconcepto en distintos niveles socioeconómicos y culturales; y examinar la capacidad predictiva del autoconcepto sobre la IE percibida, controlando el nivel socioeconómico y cultural del alumnado. Participaron 1088 estudiantes (447 hombres y 641 mujeres; Medad= 14.39 años, DT= 1.68) cursando Educación Secundaria Obligatoria y Bachillerato de 11 centros públicos, privados y concertados, seleccionados aleatoriamente de la Comunidad Autónoma Vasca (CAV). Se utilizaron el Cuestionario de Autoconcepto Dimensional-33 (AUDIM-33), la escala Trait Meta-Mood Scale (TMMS-22) y el Índice Socioeconómico y Cultural (ISEC). Los análisis realizados revelan que los dominios del autoconcepto afectan de manera diferencial al grado de IE con el que se perciben los y las adolescentes en función del estatus socioeconómico y cultural de la familia. Asimismo, los datos indican que los dominios del autoconcepto presentan mayor capacidad predictiva sobre la reparación emocional. Se discuten las implicaciones de estos resultados.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB