Fear of Covid, exhaustion and cynicism: its effect on the intention to drop out of college
Miedo al Covid, agotamiento y cinismo: su efecto en la intención de abandono universitario
Author
Jacobo-Galicia, Gabriela
Máynez-Guaderrama, Aurora Irma
Cavazos-Arroyo, Judith
Abstract
The Covid-19 pandemic has undoubtedly affected the education sector; its possible consequences include the development of burnout and the intention to dropout. Thus, the objective of this research was to determine if, in Mexican university students, fear of Covid-19, emotional exhaustion and cynicism are antecedents of the intention to drop out of school. A quantitative, empirical, non-experimental and cross-sectional investigation was carried out on 478 students during the Covid-19 pandemic. The analysis technique was a model of Structural Equations with Partial Least Squares [PLS-SEM]. The evidence indicates that the fear of Covid-19 directly and indirectly affects the intention to dropout, through emotional exhaustion and cynicism. The limitations of the study imply the use of a non-probability sampling. The value of the research lies in the contribution to the understanding of the effects of the fear of contracting the disease on the intention to abandon university studies. It is concluded that the fear of Covid-19, cynicism and exhaustion directly and indirectly influence the intention to abandon school. La pandemia de Covid-19 ha impactado sin lugar a duda al sector educativo. Entre sus posibles consecuencias se encuentran la aparición y desarrollo del síndrome de Burnout y la intención de abandono por parte de estudiantes. Por ello, el objetivo de esta investigación fue determinar si —en estudiantes universitarios mexicanos— el miedo al Covid-19, el agotamiento emocional y el cinismo son antecedentes de la intención de abandono escolar. Se realizó una investigación cuantitativa, empírica, no experimental y transversal, en 478 estudiantes durante los meses de mayo y junio de 2020, en pleno periodo de pandemia de Covid-19. La técnica de análisis fue un modelo de ecuaciones estructurales con mínimos cuadrados parciales [PLS-SEM]. La evidencia indica que el miedo al Covid-19 impacta directa e indirectamente en la intención de abandono, a través del agotamiento emocional y del cinismo. Las limitaciones del estudio implican el uso de un muestreo no probabilístico. El valor de la investigación radica en la contribución a la comprensión de los efectos del miedo a contraer la enfermedad sobre la intención de abandonar los estudios universitarios. Se concluye que el miedo al Covid-19, el cinismo y el agotamiento influyen directa e indirectamente sobre la intención de abandono