• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Autónoma de Chile
  • European Journal of Education and Psychology
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Autónoma de Chile
  • European Journal of Education and Psychology
  • View Item

Academic Performance in spanish undergraduates: the role of personality and academic procrastination

Rendimiento académico en universitarios españoles: el papel de la personalidad y la procrastinación académica

Author
Hidalgo-Fuentes, Sergio

Martínez-Álvarez, Isabel

Sospedra-Baeza, María Josefa

Full text
https://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/1533
10.32457/ejep.v14i1.1533
Abstract
Academic procrastination is a common behavior in higher education with a range of negative outcomes.This study examined the relationships among the Big Five personality traits (extraversion, neuroticism, agreeableness, conscientiousness and openness to experience), academic procrastination and academic performance. Participants were 195 spanish undergraduates (77.4% female and 22.6% male), ranging in age from 18 to 51 years (M = 21.39; DT = 4.58). Ten Item Personality Inventory was used to measure Big Five personality traits and Academic Procrastination Scale-Short Form was use to measure academic procrastinación. Correlation analysis showed that academic performance was positively related to conscientiousness while being negatively related to academic procrastination. Using hierarchical regression analyses, controlling for age and gender, it was found that the Big Five  and academic procrastinación predicted part of the variance in academic performance. This study contributes to the body of literature that has examined the relationship between The Big Five personality traits, academic procrastination and academic performance.
 
La procrastinación académica es un comportamiento común en la educación superior con una variedad de consecuencias negativas. El objetivo del presente estudio es investigar las relaciones entre los factores de personalidad del modelo de los Cinco Grandes (extraversión, neuroticismo, afabilidad, responsabilidad y apertura a la experiencia), la procrastinación académica y el rendimiento académico. Los participantes fueron 195 estudiantes universitarios españoles (77.4% mujeres y 22.6% hombres), con edades comprendidas entre los 18 y 51 años (M = 21.39; DT = 4.58). El Ten-Item Personality Inventory se utilizó para evaluar los factores de personalidad del modelo de los Cinco Grandes y la Academic Procrastination Scale-Short Form se usó para medir la procrastinación académica. Los análisis de correlación mostraron que el rendimiento académico estaba positivamente relacionado con la responsabilidad y negativamente relacionado con la procrastinación académica. Realizando análisis de regresión jerárquica, controlando la edad y el sexo, se encontró que tanto los Cinco Grandes como la procrastinación académica predijeron parte de la varianza del rendimiento académico. Este estudio contribuye a la literatura que ha examinado la relación entre factores de personalidad, procrastinación académica y rendimiento académico.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB