Detailed analysis of the Childhood Autism Spectrum Test CAST allows to differentiate clinical subtypes with difficulties in social communication
El análisis pormenorizado del Childhood Autism Spectrum Test CAST permite diferenciar subtipos clínicos con dificultades en la comunicación social
Author
Crespo Eguílaz, Nerea
Gambra Echeverría, Leyre
Laña, Borja
Sánchez-Carpintero, Rocío
Abstract
The Childhood Autism Spectrum Test-CAST (Scott et al., 2012) is a screening test for Asperger syndrome or autism spectrum disorder-grade 1 (ASD1). This study aims to analyze its different dimensions. Methodology: CAST was applied to 254 patients from the Neuropediatric Unit, aged 5 to 16 years, affected by: ASD1 (n = 17); social communication disorder (n = 43); procedural learning disorder (n = 60); attention-deficit/hyperactivity disorder (n = 44); intellectual disability (n = 30) and intellectual disability and epilepsy (n = 60). Results and discussion: with the traditional use of CAST in our clinical sample, 47.1% and 33.75% of false negatives and positives were obtained. A factor analysis of the 31 items of the questionnaire is carried out. A good fit of the data (KMO = 0.65 and MSA = 0.47-0.88), 7 factors are obtained, which explain 63% of the total variance. Reliability and validity are adequate. The discriminant analysis indicates that this new correction and interpretation allows classifying correctly 86.7% of the sample with or without difficulties in the social use of language. The most frequently altered dimensions in each clinical group are detailed. Conclusion: this analysis of CAST provides relevant information for the differential diagnosis of neurodevelopmental disorders. El Childhood Austism Spectrum Test-CAST (Scott et al., 2012a) es una prueba de screening del síndrome de Asperger o trastorno del espectro del autismo de grado 1 (TEA1). Se busca analizarla para precisar diferentes dimensiones en su contenido. para ello, se aplicó el CAST a 254 pacientes de nuestra Unidad de Neuropediatría, de 5 a 16 años, afectos de: TEA1 (n=17); trastorno de la comunicación social (n=43); trastorno de aprendizaje procedimental (n=60); trastorno por déficit de atención (n=44); discapacidad intelectual (n=30) y discapacidad intelectual y epilepsia (n=60). Los resultados con el uso tradicional del CAST en la muestra clínica se obtienen 47.1% y 33.75% de falsos negativos y positivos, respectivamente. Se realiza un análisis factorial de los 31 ítems del cuestionario. Con una buena adecuación de los datos (KMO=0,65 y MSA=0.47-0.88) se obtienen 7 factores, que explican el 63% de la varianza total. Se comprueba la fiabilidad y la validez. El análisis discriminante indica que esta nueva corrección e interpretación permite clasificar correctamente al 86.7% de nuestra casuística con o sin dificultades en el uso social del lenguaje. Se detallan las dimensiones alteradas con más frecuencia en cada grupo clínico. Este análisis pormenorizado del CAST aporta información relevante en el diagnóstico diferencial de trastornos del neurodesarrollo.
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