Evaluation of cognitive-practical capacities necessary for the minimum intervention in cariology
Evaluación de las capacidades cognitivo-prácticas necesarias para la mínima intervención en cariología
Author
Chaple Gil, Alain Manuel
Gispert Abreu, Estela de los Ángeles
Fernández Godoy, Eduardo
Saborit Carvajal, Tahimí
Abraham Iglesias, Rosario
Abstract
This research evaluates cognitive-practical capacities in the teaching-learning of cariology in the Stomatology career in Cuba, with the purpose of modifying and redesigning the teaching-learning processes of the study program. The methodology is descriptive and cross-sectional and arises from the assessment of the participants in Study Plan D. Teachers from all universities in the country were summoned and 177 responses were received. The instrument was previously validated and applied online. The variables were: institution, teaching category, years in teaching, participation in the preparation of the evaluated study program, scientific degree, research category, the items for the evaluation and components resulting from the previous factor analysis. The study plan was evaluated with 46.3% at a general level, between sufficient and insufficient, and 49.7% for both the program and the strategy, with significant dependence (p≤0.000), between the evaluation of both. In four of the six components (66.7%), the moderately sufficient category prevailed: planning of activities for the acquisition of cognitive-practical skills (57.1%), organization (50.8%), support (54 , 2%) and control (56.5%). The problems were found in the epidemiological monitoring component of the dental caries process (40.1%) and in the aspects of technological resources, activities in knowledge systems, requirements for laboratory practice scenarios, bibliography, and clinical techniques and procedures for the TMIC. In the comprehensive evaluation of the program, the didactic strategy, the cognitive-practical capacity, the components and individual aspects, the category of moderately sufficient prevailed. Esta investigación evalúa capacidades cognitivo-prácticas en la enseñanza-aprendizaje de la cariología en la carrera de Estomatología en Cuba, con el propósito de modificar y rediseñar los procesos de enseñanza-aprendizaje del programa de estudio. La metodología es descriptiva transversal y surge a partir de la valoración de los participantes del Plan de Estudios D. Se convocó a docentes de todas las universidades del país y se recibió respuestas de 177. El instrumento fue validado previamente y aplicado de manera online. Las variables fueron: institución, categoría docente, años en la docencia, participación en la confección del programa de estudio evaluado, grado científico, categoría investigativa, los ítems propios para la evaluación y componentes resultantes del análisis factorial previo. El plan de estudios fue evaluado con 46,3% a nivel general, entre lo suficiente e insuficiente, y de 49,7% tanto para el programa como la estrategia, existiendo dependencia significativa (p≤0,000), entre la evaluación de ambos. En cuatro de los seis componentes (66,7%), prevaleció la categoría medianamente suficiente: planificación de las actividades para la adquisición de las capacidades cognitivo-prácticas (57,1%), organización (50,8%), soporte (54,2%) y control (56,5%). Los problemas se hallaron en el componente seguimiento epidemiológico del proceso caries dental (40,1%) y en los aspectos recursos tecnológicos, actividades en los sistemas de conocimientos, requerimientos para los escenarios de prácticas de laboratorio, bibliografía y las técnicas y procedimientos clínicos para el TMIC. En la evaluación integral del programa, la estrategia didáctica, la capacidad cognitivo-práctica, los componentes y aspectos individuales prevaleció la categoría de medianamente suficiente.