Show simple item record

Versión breve del Cuestionario Revisado de Proceso de Estudio-2 Factores: Un análisis psicométrico en estudiantes universitarios

dc.creatorFreiberg Hoffmann, Agustin
dc.creatorMerino-Soto, Cesar
dc.creatorHuaire-Inacio, Edson Jorge
dc.creatorFernández-Liporace, Mercedes
dc.date2021-10-07
dc.date.accessioned2022-08-30T15:16:40Z
dc.date.available2022-08-30T15:16:40Z
dc.identifierhttps://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/1656
dc.identifier10.32457/ejep.v14i2.1656
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/206936
dc.descriptionThe study introduces the new R-SPQ-2F short version, especially developed to assess learning approaches in college students from Argentina and Peru. The sample was composed of 1511 undergraduates (52.2% Argentinean and 47.8%, Peruvian). The eight more representative items regarding the Surface and Deep approaches were selected from the original version, initially composed of 20 items. To do so, a content validity analysis was conducted by experts as a first step. The resulting model achieved adequate fit indices for the whole sample and for each country subsample as well —confirmatory factor analysis. Its invariance by country, class standing, and gender was also verified. The original and the short versions were proven equivalent. Internal consistency coefficients were adequate, with slight differences between countries. Findings entail important methodological and practical implications. On the one hand, the study is the first analyzing direct intercultural validity evidence from the R-SPQ-2F´s most representative items of the learning approaches dimensions, proven equivalent for culturally different groups. On the other hand, this short version verified adequate psychometric features, making it suitable to be used with Argentinean and Peruvian undergraduates.en-US
dc.descriptionEl trabajo presenta una versión breve del inventario R-SPQ-2F, específicamente desarrollada para evaluar enfoques de aprendizaje en estudiantes universitarios de Argentina y Perú. Participaron 1511 estudiantes universitarios (52.2% argentinos; 47.8% peruanos). Se seleccionaron los ocho ítems de la versión original, inicialmente compuesta por 20 elementos, que resultaron más representativos de los enfoques de aprendizaje superficial y profundo. Luego, se realizó un juicio experto, análisis factorial exploratorio y análisis del funcionamiento diferencial de los ítems. El modelo obtenido verificó un adecuado ajuste para la muestra total y submuestras —análisis factorial confirmatorio—, adecuada invarianza factorial según país, trayecto académico, género y equivalencia entre las versiones original y breve. Los índices de consistencia interna fueron adecuados, con pequeñas diferencias entre países. Estos hallazgos poseen importantes implicancias metodológicas y prácticas. Por un lado, se trata del primer estudio que analiza evidencia intercultural directa sobre la validez del R-SPQ-2F, mediante una selección los ítems más representativos de las dimensiones medidas que, asimismo, son equivalentes para grupos culturalmente distintos. Por otro lado, se aporta una versión breve del instrumento original, con adecuadas propiedades psicométricas, apropiada para su aplicación en estudiantes universitarios de Argentina y Perú.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Autónoma de Chilees-ES
dc.relationhttps://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/1656/1179
dc.rightsDerechos de autor 2021 Agustin Freiberg Hoffmann, Cesar Merino-Soto, Edson Jorge Huaire-Inacio, Mercedes Fernández-Liporacees-ES
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0es-ES
dc.sourceEuropean Journal of Education and Psychology; Vol. 14 No. 2 (2021): December, 2021; 1-22en-US
dc.sourceEuropean Journal of Education and Psychology; Vol. 14 Núm. 2 (2021): Diciembre, 2021; 1-22es-ES
dc.source1989-2209
dc.source1888-8992
dc.source10.32457/ejep.v14i2
dc.subjectTransculturales-ES
dc.subjectversión brevees-ES
dc.subjectR-SPQ-2Fes-ES
dc.subjectenfoques de aprendizajees-ES
dc.subjectcaracterísticas psicométricases-ES
dc.subjectCross-culturalen-US
dc.subjectshort versionen-US
dc.subjectR-SPQ-2Fen-US
dc.subjectlearning approachesen-US
dc.subjectpsychometric featuresen-US
dc.titleThe Revised Two Factor Study Process Questionnaire-Short Version: A Psychometric Analysis in College Studentsen-US
dc.titleVersión breve del Cuestionario Revisado de Proceso de Estudio-2 Factores: Un análisis psicométrico en estudiantes universitarioses-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record