Show simple item record

El efecto de la evaluación cognitiva en la salud mental de los docentes: un análisis multigrupo

dc.creatorSeixas, Aderito
dc.creatorSimães, Clara
dc.creatorGomes, Rui
dc.creatorCosta, Patrício
dc.date2021-12-23
dc.date.accessioned2022-08-30T15:16:40Z
dc.date.available2022-08-30T15:16:40Z
dc.identifierhttps://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/1702
dc.identifier10.32457/ejep.v14i2.1702
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/206937
dc.descriptionTeaching is a demanding activity and occupational stress has been considered a relevant health problem related to teacher’s mental health. This study sought to analyse the specific relations between cognitive appraisal and psychological distress, and if that relationship was moderated by gender. A cross-sectional study was conducted in 402 basic and secondary schoolteachers. The evaluation protocol included a Demographic Questionnaire, the Primary and Secondary Cognitive Appraisal Scale, and the General Health Questionnaire-12. Structural equation modelling with multigroup analysis was performed to test the hypothesis. Clinical cases of psychological distress in teachers were prevalent (87%). Male teachers assumed a significant worse psychological profile, showing more clinical symptoms of anxiety/depression than female teachers do. Significant main effects for gender were found for challenge perception and coping potential with males assuming more coping potential and females assuming more challenge perception. Threat perception was the strongest predictor of teachers’ mental health. Threat perception and psychological distress, was stronger in males, and challenge perception predicted psychological distress only in males. Work organizations must implement occupational strategies that promote a more positive cognitive appraisal of work.en-US
dc.descriptionLa docencia es una actividad exigente y el estrés laboral se ha considerado un problema de salud relevante relacionado con la salud mental del docente. Este estudio buscó analizar las relaciones específicas entre la valoración cognitiva y la angustia psicológica, y si esa relación estaba moderada por el género. Se realizó un estudio transversal en 402 profesores de educación básica y secundaria. El protocolo de evaluación incluyó un Cuestionario Demográfico, la Escala de Valoración Cognitiva Primaria y Secundaria y el Cuestionario de Salud General-12. Se realizó un modelado de ecuaciones estructurales con análisis multigrupo para probar la hipótesis. Los casos clínicos de malestar psicológico en los profesores fueron prevalentes (87%). Los profesores varones asumieron un perfil psicológico significativamente peor, mostrando más síntomas clínicos de ansiedad / depresión que las profesoras. Se encontraron efectos principales significativos para el género en la percepción del desafío y el potencial de afrontamiento, ya que los hombres asumieron más potencial de afrontamiento y las mujeres asumieron una mayor percepción del desafío. La percepción de amenazas fue el predictor más fuerte de la salud mental de los profesores. La percepción de la amenaza y la angustia psicológica fue más fuerte en los hombres, y la percepción de desafío predijo angustia psicológica solo en los varones. Las organizaciones laborales deben implementar estrategias ocupacionales que promuevan una valoración cognitiva más positiva del trabajo.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languageeng
dc.publisherUniversidad Autónoma de Chilees-ES
dc.relationhttps://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/1702/1198
dc.rightsDerechos de autor 2021 Adérito Seixas, Clara Simães, Rui Gomes , Patrício Costaes-ES
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0es-ES
dc.sourceEuropean Journal of Education and Psychology; Vol. 14 No. 2 (2021): December, 2021; 1-20en-US
dc.sourceEuropean Journal of Education and Psychology; Vol. 14 Núm. 2 (2021): Diciembre, 2021; 1-20es-ES
dc.source1989-2209
dc.source1888-8992
dc.source10.32457/ejep.v14i2
dc.subjectTeachersen-US
dc.subjectCognitive appraisalen-US
dc.subjectPsychological distressen-US
dc.subjectGenderen-US
dc.subjectdocenteses-ES
dc.subjectvaloración cognitivaes-ES
dc.subjectmalestas psicológicoes-ES
dc.subjectgéneroes-ES
dc.titleThe effect of cognitive appraisal on teachers’ mental health: A multi-group analysisen-US
dc.titleEl efecto de la evaluación cognitiva en la salud mental de los docentes: un análisis multigrupoes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record