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Emotional intelligence and symptoms of eating disorders in Spanish adults: Mediating role of cognitive emotional regulation strategies

Inteligencia emocional y síntomas de trastornos alimentarios en adultos españoles: Evidencias sobre el rol mediador de las estrategias de regulación cognitivo emocional

Author
Romero-Mesa, Juana

Peláez-Fernández, María Angeles

Extremera, Natalio

Full text
https://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/1767
10.32457/ejep.v15i1.1767
Abstract
Emotional intelligence (EI) and regulation strategies are relevant personal resources for the prevention of eating disorders (ED). Specifically, maladaptive cognitive emotional regulation strategies (CERS) are positively associated with ED criteria. However, no studies have yet analyzed the potential mediating role of CERS in the relationship between EI and ED. Therefore, our objective was to analyze the mediating role of CERS between EI and ED. The sample consisted of 516 Spanish adults from a community and university population. They completed a battery administered online that included measures of EI, CERS and symptoms of ED. Our results showed that high levels of EI were positively associated with adaptive CERS and negatively with maladaptive CERS and ED symptoms. Additionally, mediation analyzes showed that maladaptive CERS mediated the relationship between EI and ED symptoms. These findings suggest that people high in EI may report fewer ED symptoms, in part due to less use of maladaptive CERS. Finally, the implications for evaluating and improving these psychological resources in ED prevention and treatment programs are discussed.
 
La inteligencia emocional (IE) y las estrategias de regulación constituyen recursos personales relevantes para la prevención de los trastornos de conducta alimentaria (TCA). En concreto, las estrategias de regulación cognitivo emocional (ERCE) desadaptativas han mostrado vínculos positivos con criterios de TCA. Sin embargo, no existen estudios que analicen el potencial rol mediador de las ERCE en la relación entre IE y TCA. Nuestro objetivo fue analizar el papel mediador de las ERCE entre IE y TCA. La muestra estuvo compuesta por 516 adultos españoles entre población comunitaria y universitaria. Cumplimentaron una batería administrada de forma online que incluía medidas de IE, ERCE y sintomatología de TCA. Nuestros resultados mostraron que altos niveles de IE se asociaron positivamente con las ERCE adaptativas y negativamente con las ERCE desadaptativas y con síntomas de TCA. Adicionalmente, los análisis de mediación mostraron que las ERCE desadaptativas mediaron la relación entre la IE y los síntomas de TCA. Estos hallazgos sugieren que las personas con alta IE podrían informar menos sintomatología de los TCA, en parte, debido al menor uso de las ERCE desadaptativas. Finalmente, se discuten las implicaciones para evaluar y mejorar estos recursos psicológicos en los programas de prevención y tratamiento de los TCA.
 
Metadata
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