Proposal of a confirmation itinerary from the centrality of the kerygma: the Christian initiation and the education of skills in the faith
Propuesta de un itinerario de confirmación desde la centralidad del kerygma, la iniciación cristiana y la educación de habilidades en la fe
dc.creator | Basualto Porra, Lorena | |
dc.creator | González Núñez, César | |
dc.creator | Cerda Santander, Daniel | |
dc.date | 2022-05-31 | |
dc.date.accessioned | 2022-08-31T21:05:50Z | |
dc.date.available | 2022-08-31T21:05:50Z | |
dc.identifier | https://revistas.uft.cl/index.php/rer/article/view/216 | |
dc.identifier | 10.38123/rer.v2i4.216 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/207340 | |
dc.description | This essay aims to present a proposal for a Confirmation itinerary for young people from the horizon of the announcement of the kerygma inserted in the paradigm of Christian initiation together with education in the faith from the formation of cognitive, procedural, attitudinal and spiritual skills. The initial question refers to how to design a confirmation catechesis that articulates kerygma and Christian initiation according to the new guidelines of the Directory of Catechesis and, at the same time, develops certain skills of faith. The proposal seeks to articulate the stages of Christian initiation from the time of the primitive catechumenate and recovered by the Ritual of Christian initiation for adults, along with promoting some fundamental skills of a mature Christian such as understanding the fundamental truths of the Christian faith, learning to manage certain techniques to scrutinize the Scriptures, pray and discern the signs of the times, recognize some attitudes typical of believing praxis and value the Christian experience as a horizon of meaning. This proposal seeks to contribute to the design of renewed Confirmation itineraries considering the new catechetical orientations in addition to some fundamental formative minimums that Christian initiation demands. | en-US |
dc.description | El objetivo del presente ensayo es presentar una propuesta de itinerario de Confirmación para jóvenes desde el horizonte del anuncio del kerygma inserto en el paradigma de la iniciación cristiana, junto con la educación en la fe, desde la formación de habilidades cognitivas, procedimentales, actitudinales y espirituales. La pregunta inicial refiere a cómo diseñar una catequesis de Confirmación que articule kerygma e iniciación cristiana según las nuevas orientaciones del Directorio para la catequesis y, a la vez, desarrolle ciertas habilidades propias de la fe. La propuesta busca articular las etapas de la iniciación cristiana del tiempo del catecumenado primitivo y recuperado por el Ritual de la iniciación cristiana de adultos, junto con propiciar algunas habilidades fundamentales de un cristiano maduro, tales como el comprender las verdades fundamentales de la fe cristiana, aprender a manejar ciertas técnicas para escrutar las Escrituras, orar y discernir los signos de los tiempos, reconocer algunas actitudes propias de la praxis creyente y valorar la experiencia cristiana como horizonte de sentido. Esta propuesta busca hacer un aporte al diseño de renovados itinerarios de Confirmación considerando las nuevas orientaciones catequéticas, además de algunos mínimos formativos fundamentales que demanda la iniciación cristiana. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.format | text/html | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Instituto Escuela de la Fe | es-ES |
dc.relation | https://revistas.uft.cl/index.php/rer/article/view/216/264 | |
dc.relation | https://revistas.uft.cl/index.php/rer/article/view/216/255 | |
dc.rights | Derechos de autor 2022 Lorena Basualto Porra, César González Núñez, Daniel Cerda Santibáñez, sdb | es-ES |
dc.rights | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | es-ES |
dc.source | Revista de Educación Religiosa; Vol. 2 No. 4 (2022); 97-121 | en-US |
dc.source | Revista de Educación Religiosa; Vol. 2 Núm. 4 (2022); 97-121 | es-ES |
dc.source | 2452-5936 | |
dc.source | 10.38123/rer.v2i4 | |
dc.subject | catequesis de confirmación | es-ES |
dc.subject | iniciación cristiana | es-ES |
dc.subject | kerygma | es-ES |
dc.subject | itinerarios de catequesis | es-ES |
dc.subject | jóvenes | es-ES |
dc.subject | confirmation catechesis | en-US |
dc.subject | christian initiation | en-US |
dc.subject | kerygma | en-US |
dc.subject | catechetical itineraries | en-US |
dc.subject | young people | en-US |
dc.title | Proposal of a confirmation itinerary from the centrality of the kerygma: the Christian initiation and the education of skills in the faith | en-US |
dc.title | Propuesta de un itinerario de confirmación desde la centralidad del kerygma, la iniciación cristiana y la educación de habilidades en la fe | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | |
dc.type | Peer-reviewed articles | en-US |
dc.type | Artículo evaluado por pares | es-ES |
This item appears in the following Collection(s)
-
Revista de Educación Religiosa
\([0-9]{4}\)