Show simple item record

La dimensión política de la catequesis bíblico-narrativa: Elementos teóricos y pistas pedagógicas

dc.creatorSiciliani, José María
dc.creatorAraújo , Henry
dc.date2022-05-31
dc.date.accessioned2022-08-31T21:05:51Z
dc.date.available2022-08-31T21:05:51Z
dc.identifierhttps://revistas.uft.cl/index.php/rer/article/view/229
dc.identifier10.38123/rer.v2i4.229
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/207345
dc.descriptionThis article intends to show some theoretical and pedagogical elements of political formation in biblical-narrative catechesis. Why should the catechesis of Christian initiation take on this task? The central hypothesis of this work is the affirmation according to which the biblical narrative is the expression of an experience of faith in which God reveals himself in history. Therefore, the biblical God does not appear detached from the political problems experienced by the People of Israel or the primitive Christian community. Now, conceived as an electoral struggle or as a commitment to the construction of social friendship, politics is also expressed -although not only- in stories. That is why a central aspect of political formation in biblical-narrative catechesis stands out: the discernment of current political stories in the light of biblical stories and stories of holiness from the rich history of the Christian community. By putting these stories in dialogue with the biblical stories, a decisive capacity in Christian life is developed in catechized persons, namely, that of critically reading current political events in the light of the Word of God and of ecclesial tradition.en-US
dc.descriptionEste artículo se propone mostrar algunos elementos teóricos y pedagógicos de la formación política en la catequesis bíblico-narrativa. ¿Por qué la catequesis de iniciación cristiana debe asumir esta tarea? La hipótesis central de este trabajo es la afirmación según la cual la narrativa bíblica es expresión de una experiencia de fe en la que Dios se revela en la historia. Por tanto, el Dios bíblico no aparece desligado de los problemas políticos vividos por el pueblo de Israel o la primitiva comunidad cristiana. Ahora bien, concebida como pugna electoral o como compromiso con la construcción de la amistad social, la política se expresa también ―aunque no solamente― en relatos. Por eso se destaca un aspecto central de la formación política en la catequesis bíblico-narrativa: el discernimiento de los relatos políticos actuales a la luz de los relatos bíblicos y de los relatos de santidad de la rica historia de la comunidad cristiana. Al poner en diálogo estos relatos con los relatos bíblicos, se desarrolla en las personas catequizadas una capacidad decisiva en la vida cristiana, a saber, la de leer críticamente los acontecimientos políticos actuales a la luz de la Palabra de Dios y de la tradición eclesial.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.formattext/html
dc.languagespa
dc.publisherInstituto Escuela de la Fees-ES
dc.relationhttps://revistas.uft.cl/index.php/rer/article/view/229/267
dc.relationhttps://revistas.uft.cl/index.php/rer/article/view/229/258
dc.rightsDerechos de autor 2022 José María Siciliani, Henry Araújoes-ES
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0es-ES
dc.sourceRevista de Educación Religiosa; Vol. 2 No. 4 (2022); 160-189en-US
dc.sourceRevista de Educación Religiosa; Vol. 2 Núm. 4 (2022); 160-189es-ES
dc.source2452-5936
dc.source10.38123/rer.v2i4
dc.subjectcatequesis narrativaes-ES
dc.subjectformación políticaes-ES
dc.subjectnarrativa bíblicaes-ES
dc.subjectpolíticaes-ES
dc.subjectdiscernimientoes-ES
dc.subjectnarrative catechesisen-US
dc.subjectpolitical formationen-US
dc.subjectbiblical narrativeen-US
dc.subjectpoliticsen-US
dc.subjectdiscernmenten-US
dc.titleThe political dimension of biblical-narrative catechesis: Theoretical elements and pedagogical guidelinesen-US
dc.titleLa dimensión política de la catequesis bíblico-narrativa: Elementos teóricos y pistas pedagógicases-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typePeer-reviewed articlesen-US
dc.typeArtículo evaluado por pareses-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record