Childhood and the Right to Participation in the Chilean Educational Context
Infancia y derecho a la participación en el contexto educacional chileno
Author
Del Río-Naveillan, Xaviera
Abstract
On January 26th, 1990, Chile signed the Convention on the Rights of the Child (CRC), ratified by the General Assembly of the United Nations Organization in 1989. The CRC is composed of 54 articles that reflect the fundamental rights of children , grouped into 4 categories: right to survival, right to development, right to protection and right to participation. The latter constitutes the framework of governmental actions to promote spaces where children can express their opinions, practice democracy and citizenship, and be heard and respected in their proposals in order to generate a culture of participation and inclusion. The exercise of this right allows the development of autonomy and citizenship in childhood, with school being the ideal context for daily practice of participation. In this article a revision of the CRC is carried out to establish the framework in which the concepts of participation and childhood are developed. Next, the public policies developed to exercise the right to participation in Chilean educational institutions are analyzed. The purpose of this article is to contribute to the questioning and visibility of practices related to participation in childhood in educational contexts, in the perspective of contributing to the construction of a culture where childhood and youth are seen as valid others, opinion sovereign and, therefore, active subjects within our society. El 26 de enero de 1990, Chile suscribe la Convención sobre los Derechos del Niño (CDN), ratificada por la Asamblea General de la Organización de las Naciones Unidas en 1989. La CDN está compuesta por 54 artículos que recogen los derechos fundamentales de la infancia, agrupados en 4 categorías: derecho a la supervivencia, derecho al desarrollo, derecho a la protección y derecho a la participación. Este último constituye el marco de las acciones gubernamentales para fomentar espacios donde los/as niños/as puedan opinar, practicar la democracia, la ciudadanía, así como ser oídos/as y respetados/as en sus planteamientos de manera de generar una cultura de participación e inclusión. El ejercicio de este derecho permite el despliegue de la autonomía y ejercicio de la ciudadanía en la infancia, siendo la escuela el contexto idóneo para su práctica cotidiana. En este artículo se realiza una revisión de la CDN para establecer el marco en el que se desarrollan los conceptos de participación e infancia. A continuación, se analizan las políticas públicas desplegadas para el ejercicio del derecho a la participación en las instituciones educativas chilenas. El propósito de este artículo es contribuir al cuestionamiento y a la visibilización de prácticas relacionadas con la participación de la infancia en contextos educativos, en la perspectiva de aportar a la construcción de una cultura donde la infancia y la juventud sean vistas como otros válidos, soberanos de opinión y, por lo tanto, sujetos activos dentro de nuestra sociedad.