Interculturality in the Processes of Professional Training in Physical Education in Colombia
Interculturalidad en los procesos de formación profesional en Educación Física en Colombia
Author
Hurtado-Cerón, Arnulfo
Molina-Bedoya, Víctor
Osorio-Linares, Lida
Abstract
This article presents the results of a research project that was aimed to identify the presence of the culture of indigenous peoples and interculturality in the processes of professional training in Physical Education in Colombia. On a methodological level, the research was carried out in spiral thinking, seeking the mau jxijunga (comprehension) and the mau jxiju’ (interpretation), in a horizontal dialogue with the technique of content analysis to infer and uncover the latent, the not apparent, in the curricular meshes, with support of interviews with programs directors of the professional training field studied.
As results, the analysis of 46 undergraduate programs and 15 postgraduate programs. Regarding the units of relevance of the research, only one descriptor was found referring to interculturality and none to the culture of the indigenous peoples. This allows to conclude that there is lack of concordance between this panorama and the Colombian regulatory framework that, according to the Political Constitution of 1991, refers to the need for a culture, a public policy and an education committed to the rescue and promotion of diversity for a society that recognizes itself as multicultural and multiethnic. Este artículo expone los resultados de un trabajo de investigación que tuvo como objetivo identificar la presencia de la cultura de los pueblos indígenas y de la interculturalidad en los procesos de formación profesional en Educación Física en Colombia . A nivel metodológico, la pesquisa se desenvolvió en el pensar en espiral, buscando la mau jxijunga (comprensión) y la mau jxiju’ (interpretación), en un diálogo horizontal con la técnica del análisis de contenido para inferir y desocultar lo latente en las mallas curriculares, con apoyo de entrevistas a directores de programas del campo de formación profesional estudiado. Como resultados, se destacan el análisis de 46 programas del nivel de pregrado entre licenciaturas y profesionalizaciones y 15 de posgrados. Respecto a las unidades de relevancia de la investigación, solo se encontró un descriptor referido a la interculturalidad y ninguno a la cultura de los pueblos indígenas. Se concluye que existe una disonancia entre este panorama y el marco normativo colombiano que, de acuerdo con la Constitución Política de 1991, hace referencia a la necesidad de una cultura, una política pública y una educación comprometida con el rescate y la promoción de la diversidad para una sociedad que se reconoce multicultural y pluriétnica.