Educational Possibilities of Virtual Reality and Combined Reality: A Glance From Connectivism and Librarianship
Posibilidades educativas de la realidad virtual y la realidad combinada: una mirada desde el conectivismo y la bibliotecología
Author
Oliveros-Castro, Sergio
Núñez-Chaufleur, Claudia
Abstract
Virtual reality (VR) and combined reality (RC) are part of the technologies with the greatest potential in teaching and learning in different areas of knowledge and have begun to have a significant impact on the development of the information society. The objective of this work is to analyze the educational possibilities of VR and CR in teaching. The analysis is carried out from connectivism, as an emerging theory of learning, and information literacy and visual literacy, as specialized knowledge of Library Science dealing with the use and recognition of information. In this article some reflections on the subject are made available and some softwares and hardwares are proposed that could be applicable to the development of professional competences in different areas and at the same time would facilitate student´s personalized learning based on their habilities and interests. La realidad virtual (RV) y la realidad combinada (RC) forman parte de las tecnologías con mayor potencial en la enseñanza y aprendizaje en las diferentes áreas del conocimiento y han comenzado a tener un impacto significativo en el desarrollo de la sociedad de la información. El objetivo de este trabajo es analizar las posibilidades educativas de la RV y la RC en la enseñanza. El análisis se realiza desde el conectivismo como teoría emergente del aprendizaje, y la alfabetización en información (ALFIN) y la visual literacy, como conocimientos especializados de la bibliotecología que tratan sobre el uso y reconocimiento de la información. En este artículo se ponen a disposición algunas reflexiones sobre el tema y se proponen algunos softwares y hardwares que podrían ser aplicables al desarrollo de las competencias profesionales de las diferentes áreas y que, a la vez, facilitarían el aprendizaje personalizado de los/as estudiantes en base a sus capacidades e intereses.