Subjective Theories of Teachers About Inclusion in the Context of a Pandemic
Teorías subjetivas docentes acerca de la inclusión en contexto de pandemia
Author
Yáñez-Collado, Janett
Cerpa-Reyes, Carola
Abstract
This article reports on an investigation about subjective theories on school inclusion expressed by teachers who work remotely, in the current context of the COVID-19 pandemic. A qualitative, descriptive-interpretive approach was used, framed in grounded theory. Eight teachers participated in the research, belonging to a private-subsidized school of basic and secondary education, located in the commune of Coquimbo, Chile. The collection instrument used was the in-depth interview and the content analysis processes correspond to the open, axial and selective coding phases. The subjective teaching theories regarding inclusion in the non-face-to-face context focus on the difficulty of guaranteeing access and participation for all students, which affects the exclusion of the most vulnerable. In relation to teaching performance, it is evident that teachers faced great challenges to adapt to the current educational model. However, those who participated in this study consider that the acquisition of digital knowledge favors the exercise of their educational practice, and that methodologies based on digital resources will remain and be consolidated in face-to-face classes, contributing to the improvement of student learning. El presente artículo da cuenta de una investigación acerca de las teorías subjetivas sobre inclusión escolar expresadas por docentes que se desempeñan en modalidad remota, en el actual contexto de pandemia por COVID-19. Se utilizó un enfoque cualitativo de carácter descriptivo-interpretativo, enmarcado en la grounded theory. Participaron en la investigación ocho docentes, pertenecientes a un colegio particular-subvencionado de educación básica y media, ubicado en la comuna de Coquimbo, Chile. El instrumento de recolección utilizado fue la entrevista en profundidad y los procesos de análisis de contenido corresponden a las fases de codificación abierta, axial y selectiva. Las teorías subjetivas docentes respecto a la inclusión en el contexto no presencial se centran en la dificultad para garantizar el acceso y la participación de todos/as los/as estudiantes, lo que incide en la exclusión de los/as más vulnerables. En relación al desempeño docente, queda de manifiesto el gran desafío que significó para el profesorado adecuarse al actual modelo educativo. No obstante, quienes participaron en este estudio consideran que la adquisición de conocimientos digitales favorece el ejercicio de su práctica educativa y que las metodologías basadas en recursos digitales permanecerán y se afianzarán en las clases presenciales, contribuyendo al mejoramiento del aprendizaje de los estudiantes.