The Well Treating Pedagogy Within the Lefebre Lever Method: The Case of the Free and Happy School
La pedagogía bien tratante dentro del Método Lefebre Lever (MLL): el caso de la Escuelita Libre y Feliz
Author
Castillo-Armijo, Pablo
Abstract
Inclusive education is a new paradigm for improving quality and equity in our educational centers, even if this means starting from scratch. This article presents some theoretical and practical problems that must be dealt with in the current Chilean educational system to advance in innovative and creative proposals that allow dreaming of an inclusive school. In particular, it is presented the Lefebre Lever Method (MLL), originated in Chile in 2012. This has had an exponential growth as an educational project of Escuela Libre y Feliz (Free and Happy School), that establishes pedagogical practices from emotionality, the well treatment of children, self-discovery and the social construction of knowledge, elements that are exportable to basic schools throughout the country to improve their academic results and the well-being of their community. La educación inclusiva es un nuevo paradigma para mejorar en calidad y equidad nuestros centros educativos, aunque ello signifique partir desde cero. En este artículo se exponen algunos problemas teóricos y prácticos con los que hay que lidiar en el actual sistema educativo chileno para avanzar en propuestas innovadoras y creativas que permitan soñar con una escuela inclusiva. En particular, se presenta el Método Lefebre Lever (MLL), originado en Chile el año 2012. Este ha tenido un crecimiento exponencial como proyecto educativo de Escuela Libre y Feliz, que establece prácticas pedagógicas desde la emocionalidad, el buen trato a niños y niñas, el autodescubrimiento y la construcción social del conocimiento, elementos que son exportables a escuelas básicas de todo el país para mejorar sus resultados académicos y el bienestar de sus comunidades.