• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista Chilena de Literatura
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista Chilena de Literatura
  • View Item

Pedagogies of writing: two models of latin american world literature

Pedagogías de la escritura: dos modelos de literatura latinoamericana mundial: two models of latin american world literature

Author
Epplin, Craig

Full text
https://revistaliteratura.uchile.cl/index.php/RCL/article/view/67105
Abstract
This article focuses on two university programs in Spanish-language creative writing: one at the University of Iowa and the other at the University of Texas-El Paso (UTEP). In order to describe the aesthetic orientations corresponding to these literary institutions, the article dialogues with two fields: studies of creative writing as a gatekeeping institution and studies of Latin American literature in relation to the concept of world literature. The first half of the text reviews the emergence of creative writing as a university discipline in the United States and its historical relationship with Latin American literature. The second half carries out a reading of textual materials produced by the two programs, offering a descriptive typology of the different positions taken toward world literature in the two programs: one that can be described as cosmopolitan and another that is best conceived as a border aesthetics.
 
Este artículo se centra en dos programas universitarios de escritura creativa en lengua española: el de la Universidad de Iowa y el de la Universidad de Texas en El Paso (UTEP). Para describir las orientaciones estéticas correspondientes a estas instituciones literarias, el artículo dialoga con dos campos: estudios de la escritura creativa como institución gatekeeper y estudios de la literatura latinoamericana en relación con el concepto de literatura mundial. La primera mitad del texto repasa la emergencia de la escritura creativa como disciplina universitaria en los Estados Unidos y su relación histórica con la literatura latinoamericana. La segunda mitad realiza una lectura de materiales textuales producidos por los dos programas, para ofrecer una tipología descriptiva de sus respectivas posiciones hacia la literatura mundial: una posición que se puede describir como cosmopolita y otra que mejor se concibe como una estética fronteriza.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB