Show simple item record

Civilibarbarie en “El chico sucio” de Mariana Enriquez y “Ese zombie” de Alejandro Soifer

dc.creatorPietrak, Mariola
dc.date2022-05-24
dc.date.accessioned2022-09-07T21:56:07Z
dc.date.available2022-09-07T21:56:07Z
dc.identifierhttps://revistaliteratura.uchile.cl/index.php/RCL/article/view/67151
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/208202
dc.descriptionFrom its beginnings, the modernization process in Argentina was based on the exclusionary disjunction articulated around the main antinomy civilization or barbarism. Towards the end of the 20th century, this founding antinomy becomes diluted in literary expression and it mutates into what Elsa Drucaroff in her Los prisioneros de la torre calls civilibarbarism. This change coincides in time with the post-modern rupturist negation of the bipolar logic of modernity (mind/body, and so on) and the transmodern idea of overcoming the binary reductive of the plural in the prefix trans- that describes current reality. In the present article we propose to analyze two argentinean stories – “El chico sucio” by Mariana Enriquez and “Ese zombie” by Alejandro Soifer– from the point of view of the old binomials. In both of them, the coexistence of temporal or spatial planes, the multichrony, puts in evidence both the circularity of barbarism in Argentine history, and its perfect coexistence with the civilizing process, and, in short, the absence of the antithetical founding relationship.en-US
dc.descriptionDesde sus inicios, el proceso modernizador de Argentina se basó en la disyunción excluyente articulada en torno a la antinomia principal civilización o barbarie. Hacia finales del siglo xx, esta antinomia fundante se diluye en la expresión literaria y muta en lo que Elsa Drucaroff en su Los prisioneros de la torre denomina civilibarbarie. Este cambio coincide en el tiempo con la negación rupturista posmoderna de la lógica bipolar de la modernidad (mente / cuerpo, etc.) y la idea transmoderna de la superación de lo binario reductor de lo plural en el prefijo trans que describe la realidad actual. En el presente proponemos analizar dos relatos argentinos –“El chico sucio” de Mariana Enriquez y “Ese zombie” de Alejandro Soifer– desde el punto de vista de los viejos binomios. En ambos, la coexistencia de planos temporales o espaciales, la multicronía, ponen en evidencia tanto la circularidad de la barbarie en la historia argentina, como su perfecta convivencia con el proceso civilizatorio, y, en definitiva, la ausencia de la relación antitética fundante.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Chile. Facultad de Filosofía y Humanidadeses-ES
dc.relationhttps://revistaliteratura.uchile.cl/index.php/RCL/article/view/67151/70343
dc.rightsDerechos de autor 2022 Revista Chilena de Literaturaes-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0es-ES
dc.sourceRevista Chilena de Literatura; No. 105 (2022): Mayo; pp. 553-576en-US
dc.sourceRevista Chilena de Literatura; Núm. 105 (2022): Mayo; pp. 553-576es-ES
dc.sourceRevista Chilena de Literatura; n. 105 (2022): Mayo; pp. 553-576pt-BR
dc.source0718-2295
dc.source0048-7651
dc.subjectcivilibarbariees-ES
dc.subjecttransmodernidades-ES
dc.subjectnueva narrativa argentina (NNA)es-ES
dc.subjectMariana Enriquezes-ES
dc.subjectAlejandro Soiferes-ES
dc.subjectcivilibarbarismen-US
dc.subjectdictatorshipen-US
dc.subjecttransmodernityen-US
dc.subjectnew Argentinian narrative (NNA)en-US
dc.subjectMariana Enriquezen-US
dc.subjectAlejandro Soiferen-US
dc.titleCivilibarbarism. About a non-existent antinomy in the stories of Mariana Enriquez and Alejandro Soiferen-US
dc.titleCivilibarbarie en “El chico sucio” de Mariana Enriquez y “Ese zombie” de Alejandro Soiferes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record