• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista Musical Chilena
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista Musical Chilena
  • View Item

Between Oral and Written Expressions. The Importance of Music, Dance and Singing in the Colonial Los Andes as Loci of Significance, Power and “Mestizaje” in Contexts of “Coloniality”

Entre la oralidad y la escritura. La importancia de la música, danza y canto de los Andes coloniales como espacios de significación, poder y mestizaje en contextos de colonialidad

Author
Palominos Mandiola, Simón

Full text
https://revistamusicalchilena.uchile.cl/index.php/RMCH/article/view/35910
Abstract
This article analyzes the development of processes of cultural “mestizaje” on the basis of the Andean musical expressions of the colonial period, from the sixteenth to the eighteenth centuries. It aims to introduce flexibility into the traditional dichotomy between written and oral expression as representations of reality made by Europeans on the one hand and by native Americans on the other. Thus the social groups belonging to the colonial social space are considered not as static elements, but as groups with a dynamic identity capable of bringing together diverse system of representation and registration. These embrace oral and written expressions along with visual representations as well as music, songs and dances.
 
El presente artículo analiza el desarrollo de procesos de mestizaje cultural a partir de las expresiones musicales andinas del período colonial. Esto, con el fin de abrir la dicotomía “tradicional” que opone escritura y oralidad como las formas características de representación de la realidad propias de europeos y nativos (respectivamente). De esta forma, se espera poder comprender a los grupos sociales insertos en el espacio social colonial no como elementos estáticos sino que como identidades dinámicas que articulan para su autoconstitución como sujetos elementos de diversos sistemas de representación y registro: oralidad, escritura, representación “plástica”, y en este caso la música, cantos y bailes.
 
Metadata
Show full item record

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • El capitalismo neoliberal y la alienación subjetiva y colonial de los trabajadores 

    Almeida, Wânia Guimarães Rabêllo de; Almeida, Cleber Lúcio de. Revista Chilena de Derecho del Trabajo y de la Seguridad Social; Vol. 10 Núm. 20 (2019): Segundo semestre; 1-21
  • Folk and traditional games, entertainment and colonial difference 

    Tabares, Fernando. Polis (Santiago); Núm. 26 (2010): Ocio e interculturalidad
  • Colonial Modernity, Irrational Myth and Other Modernities in Latin America 

    Sánchez, Marí­a Cecilia. Hermenéutica Intercultural; Número 33 (enero-junio) 2020; 27-56
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB