• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item

Initial Diagnostic Assessment in Pre-Service Teacher Training in Chile and its Relationship With Institutional Contexts

Evaluación diagnóstica inicial en la formación inicial docente en Chile y su relación con contextos institucionales

Author
Giaconi , Valentina

Gómez , Gabriela

Jiménez , Daniela

Gareca, Benjamin

Durán del Fierro, Francisco

Varas, María Leonor

Full text
https://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/28811
10.7764/PEL.59.1.2022.4
Abstract
This paper examines the way in which five Chilean universities have implemented the mandatory initial diagnostic assessment in pre-service teacher training. The law states that the outcomes of this assessment will be used to enhance students’ learning processes. In addition, universities are entitled to autonomy to define what to evaluate and how to carry it out. Considering the purpose and scope of this evaluation, the aim of this paper is to better understand how these assessments have been implemented by universities and how institutional settings have affected the way in which universities have put this assessment into practice. In order to explore this phenomenon, the research employed a multiple case study approach. In this context, semi-structured interviews were carried out with institutional representatives, along with analysis of a set of diagnostic assessments and their psychometric test results. Drawing upon the triangulation of the information generated, the paper concludes that the most important elements affecting the implementation of this initial diagnostic assessment are, on the one hand, professionals’ technical skills and, on the other, the resources that teacher training programs or faculties have. There was a lack of relationship between the assessment and the admission profiles and training programs.
 
En este artículo se estudia la implementación, en cinco universidades chilenas, de una ley que mandata la aplicación de una evaluación diagnóstica inicial en las carreras de pedagogía. La ley indica que los resultados de esta evaluación serán referenciales y tendrán un uso formativo para los estudiantes; asimismo, da autonomía a las universidades para definir qué y cómo evaluar. Considerando la importancia de esta evaluación y su alcance, el objetivo de este artículo es entender cómo se implementan estas evaluaciones y cómo su aplicación se relaciona con el contexto de cada institución. La metodología utilizada corresponde al estudio de casos y los datos analizados corresponden a entrevistas a representantes institucionales, al análisis de las evaluaciones efectuadas y a sus resultados psicométricos. Se concluye que los aspectos contextuales más importantes para definir las evaluaciones diagnósticas fueron las capacidades técnicas y los recursos a los que pudieron acceder las escuelas de pedagogía y se observó una desarticulación con los perfiles de ingreso o programas formativos.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB