Initial Diagnostic Assessment in Pre-Service Teacher Training in Chile and its Relationship With Institutional Contexts
Evaluación diagnóstica inicial en la formación inicial docente en Chile y su relación con contextos institucionales
dc.creator | Giaconi , Valentina | |
dc.creator | Gómez , Gabriela | |
dc.creator | Jiménez , Daniela | |
dc.creator | Gareca, Benjamin | |
dc.creator | Durán del Fierro, Francisco | |
dc.creator | Varas, María Leonor | |
dc.date | 2022-04-28 | |
dc.date.accessioned | 2022-11-15T11:49:20Z | |
dc.date.available | 2022-11-15T11:49:20Z | |
dc.identifier | https://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/28811 | |
dc.identifier | 10.7764/PEL.59.1.2022.4 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/215602 | |
dc.description | This paper examines the way in which five Chilean universities have implemented the mandatory initial diagnostic assessment in pre-service teacher training. The law states that the outcomes of this assessment will be used to enhance students’ learning processes. In addition, universities are entitled to autonomy to define what to evaluate and how to carry it out. Considering the purpose and scope of this evaluation, the aim of this paper is to better understand how these assessments have been implemented by universities and how institutional settings have affected the way in which universities have put this assessment into practice. In order to explore this phenomenon, the research employed a multiple case study approach. In this context, semi-structured interviews were carried out with institutional representatives, along with analysis of a set of diagnostic assessments and their psychometric test results. Drawing upon the triangulation of the information generated, the paper concludes that the most important elements affecting the implementation of this initial diagnostic assessment are, on the one hand, professionals’ technical skills and, on the other, the resources that teacher training programs or faculties have. There was a lack of relationship between the assessment and the admission profiles and training programs. | en-US |
dc.description | En este artículo se estudia la implementación, en cinco universidades chilenas, de una ley que mandata la aplicación de una evaluación diagnóstica inicial en las carreras de pedagogía. La ley indica que los resultados de esta evaluación serán referenciales y tendrán un uso formativo para los estudiantes; asimismo, da autonomía a las universidades para definir qué y cómo evaluar. Considerando la importancia de esta evaluación y su alcance, el objetivo de este artículo es entender cómo se implementan estas evaluaciones y cómo su aplicación se relaciona con el contexto de cada institución. La metodología utilizada corresponde al estudio de casos y los datos analizados corresponden a entrevistas a representantes institucionales, al análisis de las evaluaciones efectuadas y a sus resultados psicométricos. Se concluye que los aspectos contextuales más importantes para definir las evaluaciones diagnósticas fueron las capacidades técnicas y los recursos a los que pudieron acceder las escuelas de pedagogía y se observó una desarticulación con los perfiles de ingreso o programas formativos. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.format | application/pdf | |
dc.format | text/html | |
dc.format | text/html | |
dc.language | spa | |
dc.language | eng | |
dc.publisher | Facultad de Filosofía y Ciencias de la Educación de la Pontificia Universidad Católica de Chile | es-ES |
dc.relation | https://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/28811/39651 | |
dc.relation | https://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/28811/39653 | |
dc.relation | https://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/28811/39655 | |
dc.relation | https://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/28811/39657 | |
dc.rights | Derechos de autor 2022 Pensamiento Educativo, Revista de Investigación Latinoamericana (PEL) | es-ES |
dc.rights | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | es-ES |
dc.source | Pensamiento Educativo, Revista de Investigación Latinoamericana (PEL); Vol. 59 Núm. 1 (2022): Ventanilla abierta | es-ES |
dc.source | 0719-0409 | |
dc.subject | evaluación diagnóstica | es-ES |
dc.subject | formación inicial docente | es-ES |
dc.subject | estudio de caso | es-ES |
dc.subject | diagnostic assessment | en-US |
dc.subject | teacher training programs | en-US |
dc.subject | case study | en-US |
dc.title | Initial Diagnostic Assessment in Pre-Service Teacher Training in Chile and its Relationship With Institutional Contexts | en-US |
dc.title | Evaluación diagnóstica inicial en la formación inicial docente en Chile y su relación con contextos institucionales | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
This item appears in the following Collection(s)
-
Pensamiento Educativo
[0-9]{4}