Underlying Concepts in the Evaluative Rationalities of School Teachers
Concepciones subyacentes a las racionalidades evaluativas de docentes escolares
Author
Ríos Muñoz, Daniel
Herrera Araya, David
Full text
https://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/2885110.7764/PEL.59.1.2022.9
Abstract
In this paper, we analyze the concepts underlying the evaluative rationalities of teachers who work in school establishments. The research is of a qualitative-interpretive nature. Fifteen teachers participated, who had varying different years of work experience and were teaching different levels and subjects of the school curriculum. To collect the information, we conducted a group interview and a focus group. The data were systematized by means of content analysis with version 12 of the software NVivo. The main results reveal the prevalence of technological evaluative rationalities and cultural practice rationalities among the participating teachers. Based on these findings, we discuss the need to reflect on the implicit components that underlie evaluative rationalities and how these should be revealed and assumed in order to address new demands of assessment practice in different school contexts. En este artículo se analizan las concepciones subyacentes a las racionalidades evaluativas de docentes que desarrollan su ejercicio profesional en instituciones escolares. La investigación es de carácter cualitativo-interpretativo. Participaron 15 docentes con diferentes años de experiencia laboral y que realizan docencia en diversos niveles y disciplinas del currículum escolar. Para la recopilación de información, se realizó una entrevista grupal y un grupo focal. Los datos fueron sistematizados mediante un análisis de contenido con el programa NVivo, versión 12. Los principales resultados relevan la preeminencia de las racionalidades evaluativas tecnológica y de práctica cultural en los docentes participantes. A partir de estos hallazgos, se discute la necesidad de reflexionar sobre los componentes implícitos que subyacen a las racionalidades evaluativas y cómo estas deben ser develadas y asumidas para enfrentar las nuevas demandas de la práctica evaluativa en los diferentes contextos escolares.