• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item

Emergent Literacy: Types of Beliefs of a Group of Preschool- and Special Education Teachers in Chile

Alfabetización emergente: tipos de creencias de un grupo de profesores de educación preescolar y especial en Chile

Author
Manosalba Torres, Consuelo Fernanda

Arancibia Gutiérrez, Beatriz Magaly

Full text
https://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/28853
10.7764/PEL.59.1.2022.6
Abstract
Various studies show that teaching beliefs are an important explanatory factor of teaching practices. However, in Latin American countries, there is a lack of studies on the educational concepts regarding emergent literacy and the factors that influence it. This research thus analyzes the beliefs of a group of teachers about emergent literacy and its relationship with the learning environment in the classroom and with one of the least-studied influencing factors: the socio-family context. The research was qualitative with a psycho phenomenological approach and was conducted through in-depth interviews. The analysis revealed that the predominant type of belief is unsophisticated, with non-cognitive characteristics that emerge from knowledge derived from a discourse based mainly on the co-constructivist model of literacy. In addition, using NVivo software, it was determined that the participants’ discourse did not exceed 13% consistency with the theory in each analysis category.
 
Diversas investigaciones muestran que las creencias docentes son un importante factor explicativo de las prácticas de enseñanza. No obstante, en países latinoamericanos aún son escasos los estudios sobre las concepciones docentes en torno a la alfabetización emergente y a los factores que intervienen en ella. Por eso, esta investigación analiza las creencias de un grupo de docentes sobre alfabetización emergente y su relación con el ambiente de aprendizaje en el aula y con uno de los factores intervinientes menos estudiado: el contexto sociofamiliar. La indagación fue cualitativa, con enfoque psicofenomenológico, y se realizó mediante entrevistas en profundidad. El análisis mostró que el tipo de creencia predominante es no sofisticada, con características no cognitivas que derivan desde saberes provenientes de un discurso basado principalmente en el modelo coconstructivista de la alfabetización. Asimismo, mediante el software NVivo, se determinó que el discurso de las participantes no supera el 13% de alcance en cada categoría de análisis.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB