• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item

What Books do Young Girls and Boys Prefer to Read in the Initial Stage of Formal Reading Instruction?

¿Qué libros prefieren leer niñas y niños en la etapa inicial de la enseñanza formal de la lectura?

Author
Silva, Macarena

Jéldrez , Elvira

Full text
https://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/29229
10.7764/PEL.58.2.2021.2
Abstract
Narrative texts are usually chosen rather than informational texts to promote language in the initial stages of schooling. This is based on the idea that children prefer narrative texts and that they are more appropriate for their age. However, some studies have shown that children not only understand informational texts, but also prefer them. This study examined the book preferences of a group of early readers at two times: kindergarten (N = 395) and first grade (N = 302). In order to test their preferences, each child was asked to review two narrative and two informational books, choose one, and justify their choice. In kindergarten, children preferred informational books significantly more than narrative books. At both times, a significant relationship between gender and book choice was found: boys chose informational texts significantly more than girls. The reasons given by children for choosing a book are not based on the type of text, but rather on the content, theme, and visual aspects, among others. These results are discussed in relation to the book options that are provided to children for their reading activities and the relevance of offering an array of different texts in the initial stages of reading.
 
Los textos narrativos suelen ser escogidos por sobre los informativos para promover el lenguaje en las etapas iniciales de la escolaridad, con base en la creencia de que las/os niñas/os prefieren y comprenden mejor este tipo de textos. Sin embargo, la evidencia que fundamenta este principio es controvertida. Este estudio examinó la preferencia por libros de un grupo de niñas/os en dos momentos: kindergarten (N = 395) y primero básico (N = 302). Se le pidió a cada niño/a que revisara dos libros narrativos y dos informativos y que escogiera uno, justificando su elección. En kindergarten, las/os niños prefirieron significativamente más los libros informativos por sobre los narrativos. En kindergarten y en primero básico, se encontró una relación entre género y preferencia: los niños escogían libros informativos en mayor medida que las niñas. Las razones dadas por los escolares para escoger un libro no aludían al tipo de texto, sino al contenido, conexión con la propia experiencia, finalidad de la lectura, entre otros. Estos resultados se discuten en relación con el repertorio de libros ofrecidos a los/as niños/as para sus lecturas y la importancia del uso de textos variados en géneros discursivos y temáticas, desde las etapas de iniciación a la lectura. 
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB