Implementation of Project-Based Learning in Uruguayan Secondary Schools
Implementación del aprendizaje basado en proyectos en centros de educación media uruguayos
Author
Pérez Aguirre, Rosina
González Espada, Wilson
Sarasola Bonetti , Marcos
Full text
https://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/3122510.7764/PEL.59.2.2022.10
Abstract
Project-Based Learning (PBL) is a well-known student-centered methodology, but it is not commonly used in Uruguayan schools. This study measured students’ perceptions of the implementation of PBL and documented the successes and challenges for teachers throughout the process. The data showed that PBL was successfully implemented, but teachers reported a series of difficulties, including the quality of the training, a resistant attitude on the part of some teachers, students’ inexperience regarding the PBL methodology, pressure on teachers to cover the content, and issues with infrastructure and internet connectivity. El aprendizaje basado en proyectos (ABP) es una metodología centrada en el alumno poco común en los centros educativos de Uruguay. Esta investigación midió la percepción de los estudiantes sobre la implementación de ABP y documentó los éxitos y retos de los profesores durante la misma. Los datos demostraron una implementación exitosa; sin embargo, los docentes enfrentaron retos como la calidad de la capacitación, la actitud de resistencia de algunos docentes, la inexperiencia de los estudiantes con la metodología, la presión del profesor por cubrir contenido, y problemas de infraestructura y conexión a Internet.