Mapuche Family Education: Epistemes to Dialogue With School Education
Educación familiar mapuche: epistemes para el diálogo con la educación escolar
Author
Quilaqueo Rapimán, Daniel
Torres Cuevas, Héctor
Álvarez Santullano, Pilar
Full text
https://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/3747910.7764/PEL.59.1.2022.1
Abstract
This article analyzes epistemes of Mapuche family education obtained from parents in communities of the La Araucanía region of Chile, from a perspective of dialogue of knowledge with school education. The production of Mapuche knowledge is considered an epistemological critique of the Western monoculturality of the school curriculum. The methodology used is qualitative research and it is based on Grounded Theory. The results show intra-family and intra-community education, and processes that imply a double immersion in Chilean society. It is concluded that education is organized considering methods constructed with the logic of Mapuche educational knowledge, as a contribution to a dialogue with Western hegemonic knowledge. Este artículo analiza epistemes de la educación familiar mapuche que fueron obtenidas con padres de familia en comunidades de la región de La Araucanía, en Chile, desde una perspectiva de diálogo de saberes con la educación escolar. Se considera la producción de conocimiento mapuche como crítica epistemológica a la monoculturalidad occidental del currículum escolar. La metodología utilizada es la investigación cualitativa y se apoya en la Teoría Fundamentada. Los resultados dan cuenta de una formación a nivel intrafamiliar e intracomunidad y de procesos que implican una doble inmersión en la sociedad chilena. Se concluye que la formación se organiza considerando métodos construidos con la lógica del conocimiento educativo mapuche como aporte para un diálogo con el saber hegemónico occidental.