• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item

“Is It Okay, As a Teacher, to Expect ‘At Least Something’?” Contributions from a Co-labor Research to the Transformation and/or Strengthening of Teaching Practices Related to Writing in Advanced Literacy

“¿Está bien, como docente, pretender ´al menos algo´?” Aportes desde una investigación en colabor a la transformación o fortalecimiento de prácticas de enseñanza vinculadas con la escritura en la alfabetización avanzada

Author
Taboada, María Beatriz

Full text
https://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/45897
10.7764/PEL.59.2.2022.4
Abstract
This paper reports the findings of a project using research in co-labor carried out with secondary education teachers in Argentina. Our aim is to reconstruct tensions and challenges in situated writing teaching practices in contexts of advanced literacy from an ethnographic perspective. We retrieved various records produced by the participating teachers in the context of the experience, regarding their own teaching practices, as well as collective discussions regarding writing as theoretical object and as object of teaching and learning. The analysis shows three emerging tensions: between the prominence of writing in society and what is actually taught about writing at school; between a conception of writing as a complex social activity and a school-based conception; and between the objectives of advanced literacy and the pedagogical decisions taken. Furthermore, we highlight three potential actions that emerge strongly in the research records, the institutional approach to which may foster more equitable and democratic practices: (1) restoring the students’ voices regarding the challenges of advanced literacy, (2) questioning “simulated” writing teaching, and (3) deficit discourses in schooling.
 
Este trabajo reporta hallazgos de un proyecto de investigación en colabor realizado con docentes de educación secundaria en Argentina. Proponemos como objetivo reconstruir tensiones y desafíos que atraviesan prácticas situadas de enseñanza de la escritura en contextos de alfabetización avanzada desde una perspectiva etnográfica. Para tal fin, recuperamos diversos registros producidos por los y las docentes participantes en el contexto de la experiencia, vinculados con las propias prácticas de enseñanza, así como con discusiones colectivas en torno a la escritura como objeto teórico, de enseñanza y de aprendizaje. El análisis muestra tres tensiones emergentes: entre el protagonismo de la escritura en la sociedad y lo que efectivamente se enseña sobre la escritura en la escuela, entre una concepción de la escritura como actividad social compleja y una concepción escolarizada, y entre los objetivos de la alfabetización avanzada y las decisiones didácticas asumidas. Recuperamos, además, tres potenciales acciones que aparecen con insistencia en los registros, asociando su abordaje institucional con la posibilidad de implementar prácticas más equitativas y democráticas: recuperación de voces de estudiantes frente a los desafíos que implica la escritura en la alfabetización avanzada, y desnaturalización de simulacros de enseñanza de la escritura, así como de diagnósticos deficitarios escolares.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB