Show simple item record

Educación Religiosa Escolar para una ciudadanía ecológica

dc.creatorGonzález Hidalgo, Ricardo
dc.date2022-10-31
dc.identifierhttps://revistas.uft.cl/index.php/rer/article/view/263
dc.identifier10.38123/rer.v2i5.263
dc.descriptionOne of the great socio-cultural challenges that School Religious Education faces today is the ecological issue which is closely linked to religious education itself. The environmental and ecological problem is part of that immense network of factors that affect religious education from the outside and from the inside. It could be affirmed that the religious maturation of children and adolescents today is inseparably linked to their ecological maturation, that is, to their configuration as “ecological citizens”. What is the relationship that exists or should exist between School Religious Education and the ecological problem? What can be the contribution of School Religious Education to the solution of the serious environmental and ecological problems in which our society finds itself today? Pope Francis raises the need to create an "ecological citizenship" in society, that is, people responsible for the care of our common home and the entire environment. This essay seeks to highlight some magisterial theoretical inputs that facilitate the alliance between humanity and the environment, from the perspective of School Religious Education and its specific mission.en-US
dc.descriptionUno de los grandes desafíos socioculturales que se plantean hoy a la Educación Religiosa Escolar es el tema ecológico, que está íntimamente ligado con la enseñanza religiosa. El problema medioambiental y ecológico forma parte de esa inmensa red de factores que afectan desde fuera y desde dentro a la educación religiosa. Se podría afirmar que la maduración religiosa de los niños y adolescentes hoy está inseparablemente unida a su maduración ecológica, es decir, a su configuración como “ciudadanos ecológicos”. ¿Cuál es entonces la relación que existe o debiera existir entre la Educación Religiosa Escolar y el problema ecológico? ¿Cuál puede ser el aporte de la Educación Religiosa Escolar a la solución de los graves problemas medioambientales y ecológicos a los que debe hacer frente hoy nuestra sociedad? El Papa Francisco plantea la necesidad de crear una “ciudadanía ecológica”, es decir, ciudadanos responsables del cuidado de nuestra casa común y de todo el medioambiente.El presente ensayo busca poner de relieve algunos insumos teóricos magisteriales que faciliten la alianza entre la humanidad y el medioambiente, desde la perspectiva de la Educación Religiosa Escolar y su misión específica.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.formattext/html
dc.languagespa
dc.publisherInstituto Escuela de la Fees-ES
dc.relationhttps://revistas.uft.cl/index.php/rer/article/view/263/299
dc.relationhttps://revistas.uft.cl/index.php/rer/article/view/263/300
dc.rightsDerechos de autor 2022 Ricardo González Hidalgoes-ES
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0es-ES
dc.sourceRevista de Educación Religiosa; Vol. 2 No. 5 (2022); 59-75en-US
dc.sourceRevista de Educación Religiosa; Vol. 2 Núm. 5 (2022); 59-75es-ES
dc.source2452-5936
dc.source10.38123/rer.v2i5
dc.subjectEducación Religiosa Escolares-ES
dc.subjectclave espirituales-ES
dc.subjectclave culturales-ES
dc.subjectclave educacionales-ES
dc.subjectciudadanía ecológicaes-ES
dc.subjectschool religious educationen-US
dc.subjectspiritual keyen-US
dc.subjectcultural keyen-US
dc.subjecteducational keyen-US
dc.subjectecological citizenshipen-US
dc.titleSchool Religious Education for an ecological citizenshipen-US
dc.titleEducación Religiosa Escolar para una ciudadanía ecológicaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typePeer-reviewed articlesen-US
dc.typeArtículo evaluado por pareses-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record