The political crisis in Chile and the role of direct democracy in rebuilding democratic trust and institutionality. An essay to broaden the perspective on the democratic experiences of Chile and Uruguay and contribute to the direction of the current Chile
La crisis política en Chile y el rol de la democracia directa en la recomposición de la confianza democrática y la institucionalidad. Un ensayo para ampliar la mirada sobre las experiencias democráticas de Chile y Uruguay y aportar en el direccionamiento
Author
Marchant Salamanca, Luz
Full text
http://encrucijadaamericana.uahurtado.cl/index.php/ea/article/view/18110.53689/ea.v13i2.181
Abstract
The Social Outbreak that begins in October 2019, marks a milestone in our history. If the arrival of the pandemic is added to this, the country's condition is complex, especially because there are multiple elements to consider in directing an institutional solution to the current crisis, such as poverty, the feeling of inequality and injustice together the mistrust in the institutionality. These elements crystallize with the Outbreak and in the exercise of understanding them, they are organized around the idea thatthere is a general feeling of unease and a high level of democratic dissatisfaction present in Chile for at least 25 years, which has increased in time. In the search for elements to consider for the solution to the current crisis, some economic and social aspects present in the post-dictatorship processes in Chile and Uruguay are reviewed. The review of these comparative experiences concludes in the need to direct political actions towards the assurance of binding mechanisms to deepen democracy and regenerate citizen trust, advance in structural aspects of poverty and various expressions of inequality and incorporate institutional spaces to alternative organizations to the traditional ones. El Estallido Social, que se inicia en octubre de 2019, marca un hito en nuestra historia. Si a ello se agrega la llegada de la pandemia, la condición del país resulta compleja, en especial porque existen múltiples elementos a considerar en el direccionamiento de una salida institucional a la actual crisis: la pobreza, la sensación de desigualdad e injusticia y la desconfianza en la institucionalidad. Dichos elementos se cristalizan con el estallido y, en el ejercicio de comprenderlos, se organizan en torno a la idea de que existe una sensación de malestar generalizado y un alto nivel de insatisfacción democrática en Chile desde hace al menos 25 años, la que se ha incrementado en el tiempo. En la búsqueda de elementos a considerar para la salida a la actual crisis, se examinan algunos aspectos económicos y sociales presentes en los procesos postdictaduras de Chile y Uruguay. La revisión de estas experiencias comparadas concluye en la necesidad de direccionar acciones políticas hacia el aseguramiento de mecanismos vinculantes para profundizar la democracia y reconstituir la confianza ciudadana, avanzar en aspectos estructurales de la pobreza y diversas expresiones de desigualdad e incorporar espacios institucionales a organizaciones alternativas a las tradicionales.
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Physical Education in Chile: One Tells the History of the Discipline in the Writings of the First Official Publication of Physical Education Institute of the University of Chile (1934-1962)
Poblete Gálvez, Carolina; Moreno Doña, Alberto; Rivera García, Enrique. Pedagogical Studies; Vol. 40 Núm. 2 (2014); 265-282 -
Desafíos de planificación urbana en la definición de valores patrimoniales en el sur de Chile. Un estudio de caso de Valdivia: Una ciudad de madera en el sur de Chile/Urban planning challenges in the definition of heritage values in southern Chile. A cas
Saelzer, Gerardo; Asuah, Augustine Yaw; Hosni, Jilan; Ruiz-Tagle, Antonio. Urbano; V.22, N.40 (NOV. 2019): MISCELÁNEA; 88 - 107 -
Teaching and learning law and artificial intelligence in Chile: On the minor in Artificial Intelligence and Law at the Universidad Autónoma de Chile
Contreras Vásquez, Pablo; Azuaje Pirela, Michelle; Díaz Fuenzalida, Juan Pablo; Bedecarratz Scholz, Francisco; Bozzo Hauri, Sebastián; Finol González, Daniel. Revista Pedagogía Universitaria y Didáctica del Derecho; Vol. 8 Núm. 2 (2021); 281-302