Influencia de la cultura y de la identidad en el aprendizaje de una lengua extranjera: aplicación del modelo de las seis dimensiones de Hofstede (2010) para analizar el proceso de aprendizaje de ELE por parte de estudiantes surcoreanos
The influence of culture and identity in the process of learning a foreign language: an application of Hofstede’s six-dimension model (2010) to analyze the learning process of South-Korean students studying Spanish as a foreign language
Author
Clouet, Richard
Abstract
This article deals with the cultural aspects that differentiate Spain and South Korea following Geert Hofstede’s model of six cultural dimensions (2010). These cultural dimensions were applied to the learning process of Spanish as a foreign language (SFL) by a group of Korean students in Spain, this work being based on a case analysis in order to better understand the needs of SFL students. This research is based on the study of quantitative data collected in surveys handed out to twenty Korean students. The results are aimed at shedding light on the causes that explain the reticence of students when it comes to interacting in the Spanish language classroom, their lack of autonomy and their unusual dependence on memorization activities, among other things El propósito de este trabajo es tratar los aspectos culturales diferenciadores entre España y Corea del Sur según el Modelo de las seis dimensiones elaborado por Geert Hofstede (2010). Estas dimensiones culturales se aplicaron al proceso de aprendizaje de ELE de estudiantes coreanos en España, con el objetivo principal de realizar un análisis de caso para entender mejor las necesidades de estos estudiantes en el aula de ELE. En esta investigación ofrecemos un estudio de carácter cuantitativo basado en cuestionarios a veinte estudiantes coreanos. A través de sus resultados pretendemos ofrecer luz acerca de las causas sobre las que descansa la reticencia a hablar de los estudiantes coreanos en el aula universitaria de español como lengua extranjera, su falta de autonomía y su inusual dependencia de actividades de memorización, entre otros aspectos