• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Onomázein: Revista de Linguística, Filología y Traducción
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Onomázein: Revista de Linguística, Filología y Traducción
  • View Item

Foreign language and aesthetic reading: study of the current situation in primary classrooms of the Autonomous Community of Andalusia, Spain

Lengua extranjera y lectura estética: estudio de la situación actual en las escuelas de Educación Primaria en la Comunidad Autónoma de Andalucía

Author
Garcés Rodríguez, Antonio

Full text
https://onomazein.letras.uc.cl/index.php/onom/article/view/29589
10.7764/onomazein.ne6.13
Abstract
This work is a mixed study (quantitative and qualitative) on the state of aesthetic reading in English as a foreign language in the primary classrooms of the Autonomous Community of Andalusia, Spain. The population sample reaches to 252 classes. Fifteen interviews were conducted with teachers of English as a foreign language in 42 primary schools. The beginning of the research is a pilot study. The research design has used the survey and semistructured interview as the main instruments. The results obtained in both quantitative and qualitative variables show very atomized data and reflect a situation of a great heterogeneity in the selection of aesthetic readings. There are two clear conclusions: 1) the persistent belief that reading in a foreign language is based on decoding and obtaining information as what it remains after reading; 2) it is confirmed that there is a Strategic Plan for the Development of Languages in Andalusia (Plan estratégico de desarrollo de las lenguas en Andalucía. Horizonte 2020), where the first steps are taken towards a new and relevant look at aesthetic reading, both in the mother tongue and in foreign languages, with the mandatory introduction into the class schedules of an integrated language curriculum.
 
Este trabajo es un estudio mixto (cuantitativo y cualitativo) sobre el estado de la lectura estética en inglés como lengua extranjera en las aulas de Educación Primaria de la Comunidad Autónoma de Andalucía, España. La muestra poblacional asciende a 252 clases encuestadas. Se realizaron 15 entrevistas a docentes de inglés como lengua extranjera de 42 escuelas de E. Primaria. El comienzo de la investigación es un muestreo y un estudio piloto. El diseño de investigación ha usado como instrumento principal la encuesta y la entrevista guiada. Los resultados obtenidos tanto en las variables cuantitativas como en las cualitativas aparecen muy atomizados y reflejan una gran heterogeneidad en la selección de lecturas estéticas frente a un uso homogéneo y mayoritario de lecturas informativas. Se evidencian dos conclusiones claras: 1) la persistente creencia de que la lectura en una lengua extranjera está basada en la descodificación y en la obtención de información como residuo después de la lectura; 2) se constata que existe un Plan estratégico de desarrollo de las lenguas en Andalucía. Horizonte 2020, donde se dan los primeros pasos hacia una nueva y relevante mirada a la lectura estética, tanto en la lengua madre como en las lenguas extranjeras, con la introducción obligatoria en las programaciones de clase del currículo integrado de lenguas.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB