Communicative competence and adequacy of the official verification tests. An analysis on the DELE C2
Competencia comunicativa y adecuación de las pruebas oficiales de verificación. Un análisis sobre los DELE C2
Author
Peña Jiménez, Palma
Santos Rovira, José María
Calvo Fernández, Vicente
Abstract
Our aim is to check whether the reading comprehension test of the DELE C2 does actually measure communicative competence. Our starting point is that any student at university level in his/her mother tongue could be considered as a proficient user, so s/he must be able to pass a test oriented to measure reading competence. In order to check it, we conducted a case study on 176 Spanish students, to whom we have given the reading comprehension test of DELE C2. Our conclusion is that this exam is not suitable, as its level of difficulty is so high that even university native speakers cannot pass it. Nuestro objetivo es analizar si la prueba de comprensión lectora de los DELE C2 mide la competencia comunicativa del hablante. Partimos del principio de que cualquier alumno que desarrolla estudios universitarios en su lengua materna es un usuario competente, por lo que debe superar un examen que mida dicha competencia. Para verificar dicho supuesto, realizamos un estudio empírico de base cuantitativa con 176 alumnos españoles, a los que se les ha aplicado la prueba de comprensión lectora del DELE C2. Nuestra conclusión muestra que este examen no es adecuado, pues presenta un nivel de dificultad tan elevado que ni siquiera los universitarios españoles son capaces de superarlo.