The writing of informative journalistic chronicles: an advance proposal from written corrective feedback
La escritura de crónicas periodísticas informativas: una propuesta de avance desde el feedback correctivo escrito
Author
Kloss Medina, Steffanie
Ferreira Cabrera, Anita
Abstract
The objective of this study is to measure the effect of direct and metalinguistic written corrective feedback (WCF) on the proper use of discursive markers with organizational value in informative journalistic chronicles in order to improve linguistic accuracy. These markers are relevant for the organization and connection of informative chronicles that have a texture in which narration predominates with a chronological modality. To this aim, an experimental study was carried out with pretest, immediate post-test and delayed post-test. The sample corresponds to 39 subjects, divided into two experimental groups and a control group. The experimental groups (EG) systematically received the strategies of direct WCF (EG1) and metalinguistic WCF (EG2), while the control group (CG) did not receive feedback. The results show the positive effects of the corrective feedback strategies selected to increase the learning and the correct use of discursive markers with organizational value in journalistic chronicles. El objetivo de este estudio es medir el efecto del feedback correctivo escrito (FCE) directo y metalingüístico en el uso adecuado de marcadores discursivos con valor organizativo en crónicas periodísticas informativas para mejorar la precisión lingüística. Dichos marcadores son relevantes para la organización y conexión de crónicas informativas, las que poseen una textura en que predomina la narración con una modalidad cronológica. Para ello se llevó a cabo un estudio experimental con pretest, post-test inmediato y post-test diferido. La muestra corresponde a 39 sujetos, divididos en dos grupos experimentales y un grupo control. Los grupos experimentales (GE) recibieron sistemáticamente las estrategias de FCE directo (GE1) y FCE metalingüístico (GE2), mientras que el grupo control (GC) no recibió feedback. Los resultados evidencian los efectos positivos de las estrategias de feedback correctivo seleccionadas para incrementar el aprendizaje y uso correcto de marcadores discursivos con valor organizativo en crónicas periodísticas.