The language politics for teaching and promotion of Spanish as a Foreign Language (SFL) in Mercosur
Las políticas lingüísticas de enseñanza y difusión de español / lengua extranjera (ELE) en el Mercosur
Author
Ferreira Martins, Viviane
Abstract
Language politics are always a reflex of macroeconomic and cultural organizational politics. The promotion and teaching of foreign languages come inserted in a wide planning of language and public policies of several countries. Mercosur as a political, economic and social movement for the creation of a regional bloc implies the development of language politics to provide the integration amongst the member countries. In this context Spanish and Portuguese were established as official languages for the Mercosur. This paper will present the current situation of the language politics in such regional bloc dealing with the politics for the promotion of Spanish as a Foreign Language (SFL) that were created in the Spanish-speaking member countries as well as the stage of its teaching in the only non Spanish-speaking member country —Brazil—. We will approach the role of Spain as the main diffuser of the Spanish language in Brazil and the contradictions and weaknesses that it represents to the Mercosur language integration. Una política lingüística es siempre reflejo de políticas institucionales macroeconómicas y culturales. La difusión y enseñanza de lenguas extranjeras aparecen insertadas en el amplio planeamiento de las políticas públicas y lingüísticas de los diversos países. El Mercosur como un movimiento político, económico y social de creación de un bloque regional conlleva la elaboración de políticas lingüísticas para facilitar la integración entre los países miembros. En este contexto fueron establecidas como lenguas oficiales del Mercosur el español y el portugués. Este estudio tratará la situación actual de las políticas lingüísticas en dicho bloque regional, abordando las políticas de difusión de español / lengua extranjera (ELE) que fueron creadas en los países miembros hispanohablantes, así como el estado de su enseñanza en el único país miembro no hispanohablante del bloque —Brasil—. Trataremos sobre el papel de España como principal difusor de la lengua española en Brasil y las incongruencias y deficiencias que tal hecho significa para la integración lingüística del Mercosur.
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
The Linguistic Pitfall for Konstantierungen (or Schlick’s Foundation of Belief) as Language of Thought or Natural Language Sentences
Mahler, Carolina. Logos: Revista de Lingüística, Filosofía y Literatura; Vol. 27 Núm. 2 (2017); 246-252 -
English language learning and learner empowerment: a mixed-method study of pre-service English teachers’ narratives on language, power and identity
López Gándara, Yiyi. Onomázein ; Número especial VI: Investigación en enseñanza de lenguas desde una perspectiva global ; 23-43 -
Linking Content and Language-Integrated Learning (CLIL) and Task-based Language Teaching (TBLT) in an effective way: a methodological proposal
Lopes, António. Onomázein ; Número especial VI: Investigación en enseñanza de lenguas desde una perspectiva global ; 05-22