• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Onomázein: Revista de Linguística, Filología y Traducción
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Onomázein: Revista de Linguística, Filología y Traducción
  • View Item

Discursive Functions of Consensus and Dissension in Linguistic Theses

Funciones Discursivas de Consenso y Disenso en Tesis de Lingüística

Author
Meza, Paulina

Sabaj, Omar

Full text
http://onomazein.letras.uc.cl/index.php/onom/article/view/30267
10.7764/onomazein.33.23
Abstract
In order to strategically position an object of study, the authors of a thesis must balance two discursive functions: on the one hand, they have to recognize and give credit to the studies that make up the theoretical reference points within which their proposal is framed (consensus/consensus view), and, on the other hand, in order to be original, they must differentiate themselves from those same studies (dissension). Starting from a proposed functional model, we analyze a corpus consisting of 36 linguistics theses. The results show that the functions of consensus and dissension make up a scant percentage of the theses (6.19%). Moreover, the consensus view manifests itself in a greater variety of functions and is, by far, much more frequent than dissension. In conclusion, the results can be explained by the restrictions imposed by the thesis genre. The findings of this study have implications for academic literacy in higher education.
 
Para posicionar estratégicamente un objeto de estudio, el autor de una tesis debe equilibrar dos funciones discursivas: por un lado, tiene que reconocer y dar crédito a los referentes teóricos en los cuales su propuesta se enmarca (consenso), y, por otro, para mostrar originalidad, debe diferenciarse de esos trabajos (disenso). A partir del levantamiento de un modelo funcional, analizamos un corpus constituido por 36 Tesis de Lingüística. Los resultados muestran que las funciones de consenso y disenso representan un porcentaje muy exiguo de las tesis (6,19%). Asimismo, el consenso se manifiesta en una mayor variedad de funciones y es, por mucho, más frecuente que el disenso. En conclusión, se puede establecer que los resultados se explican por las restricciones que impone el género Tesis. El conocimiento derivado de este trabajo es útil para efectos de la alfabetización académica de estudiantes de educación superior y avanzada.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB