• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Onomázein: Revista de Linguística, Filología y Traducción
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Onomázein: Revista de Linguística, Filología y Traducción
  • View Item

Participants and projection in verbal processes in Spanish: a systemic analysis of academic student genres

Participantes y proyección en los procesos verbales en español: un análisis sistémico de géneros académicos estudiantiles

Author
Ignatieva, Natalia

Full text
https://onomazein.letras.uc.cl/index.php/onom/article/view/30463
10.7764/onomazein.alsfal.7
Abstract
The aim of this paper is to present a systemic functional analysis of verbal processes, the associated participants and their projecting characteristics in academic language. This work forms part of the research study developed at the National Autonomous University of Mexico (UNAM), which, in turn, is included in the international project Systemics Across Languages (SAL). The analyzed student texts were collected at the Faculty of Arts of the UNAM and they form part of the Corpus of Academic Language in Spanish (CLAE, 2009). The texts that were taken for the present analysis belong to one area (literature) and three distinct genres: question-answer, essay and review. The theoretical bases of this study are rooted in a systemic functional perspective (Halliday, 2004), particularly, in the conceptual framework of transitivity. The analysis begins with the calculation of frequency of verbal processes in our corpus. This, in turn, is followed by the identification of participants in the distinct types of verbal clauses. First, verbal process frequency in our corpus is determined and participants in distinct types of verbal clauses are identified. Then the most important participant in the verbal clause (Sayer) is explored in more detail. A special emphasis is also given to the participant expressing a message of the verbal act, i.e. the Verbiage. Similarly, projecting characteristics of the most frequent processes in the student texts are examined. The results of the study show that there is a significant variation among the verbal process percentages in each genre under analysis. On the other hand, different forms of expressing “who says” and “what is said” contribute to generic distinctions of the student texts as well.
 
El objetivo de este artículo es presentar un estudio sistémico funcional de procesos verbales, de los participantes asociados y de las características proyectantes de estos procesos en el lenguaje académico. El trabajo realizado forma parte de un proyecto de investigación que se ha desarrollado en la Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM) y que, a su vez, está incluido en el proyecto internacional Systemics Across Languages (SAL). Los textos analizados fueron recopilados en la Facultad de Filosofía y Letras de la UNAM y forman parte del Corpus de Lenguaje Académico en Español (CLAE, 2009). Para el análisis que aquí se presenta se tomaron del CLAE textos pertenecientes a un área (literatura) y tres géneros distintos: pregunta-respuesta, ensayo y reseña. Las bases teóricas de este estudio se sitúan dentro de la perspectiva sistémico funcional (Halliday, 2004), particularmente, en el marco conceptual de la transitividad. En primer lugar, se determina la frecuencia de los procesos verbales en el corpus y se identifican los participantes en distintos tipos de cláusulas verbales. Después, se explora con más detalle el participante más importante de la cláusula verbal, el Emisor. Se da también un énfasis especial al participante que expresa el mensaje del acto verbal, es decir, el Informe. Asimismo se examinan las características proyectantes de los procesos más usados en los textos escritos por estudiantes universitarios. Los resultados del estudio muestran que existe una variación importante entre los porcentajes de procesos verbales en cada uno de los géneros analizados. Por otra parte, diferentes formas de expresar “quién dice” y “qué dice” también contribuyen a las distinciones genéricas de los textos estudiantiles.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB