• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Onomázein: Revista de Linguística, Filología y Traducción
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Onomázein: Revista de Linguística, Filología y Traducción
  • View Item

Conexión textual y escritura en narraciones escolares

Author
Álvarez, Gerardo

Full text
http://onomazein.letras.uc.cl/index.php/onom/article/view/30617
10.7764/onomazein.1.01
Abstract
This article looks into the use schoolchildren make of inter-sentence connectors as far as this use reveaIs an aspect of children·  s discoursal and textual competence: their capacity to express existing or potential relations among the sentences in the text. From a theoretical framework that associates the theory of enunciation to the theory of text structure and through the analysis of a corpus of 120 written narratives, both the intersentence system of punctuation marks and the system of connectors-organizers are examined. A poorer performance was found among children of a low socio-cultural class in terms of local coherence associated with a higher frequency of deficient use of punctuation marks in parataxis and with a higher frequency of ambiguous connections
 
En este artículo se estudia el uso que hacen niños escolares de los nexos interoracionales o conectores, en la medida en que este uso es revelador de un aspecto de su competencia discursiva y textual, a saber, su capacidad de expresar las relaciones existentes o postuladas entre las oraciones del texto. Con un marco teórico que asocia la teoría de la enunciación y la teoría de la estructura de los textos, y con un corpus de 120 narraciones escritas, se examina tanto el sistema de marcas de puntuación interoracional como el sistema de conectores­ organizadores del texto. Se encuentra un mayor número de fallas de coherencia local en los niños del estrato sociocultural bajo, asociadas con un mal manejo de las marcas de puntuación, en la parataxis, y con la mayor frecuencia de conexiones ambiguas.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB