The metaphor at the service of melodrama in journalistic story in the Spanish transition to democracy
La metáfora al servicio del melodrama en el relato periodístico de la Transición española
Author
García Domínguez, María Jesús
Piñero Piñero, Gracia
Abstract
This paper analyses different discourse strategies used by the journalist Jesús Duva in his
report “Los siete días que hicieron temblar la Transición” (The week the Spanish Democratic
Transition trembled), in which features typically associated with melodrama are used to narrate
the concatenation of events that culminated in the tragedies of 23rd and 24th January
1977, when Spain was immersed in the process of transforming the structures of a
dictator ship into those of a democracy. The specific nature of political journalism in the construction
of the discursive identity of a social group plays an important role here, as Duva’s text not
only aims to retrieve the historic memory of the Transition period, but it also mythologizes
it. The passing of time contributes to this effect, as it has put the account of this political
process into perspective, while also charting the schematic narration of a crucial event in
the future that awaited that Spanish people. Specifically, one of the formulae adopted by
the narration is melodrama, a fictitious system used to imbue the experience with meaning
that explains how and why the episodes took place and that also presents a polarized world
vision. One of the mechanisms used to enhance this melodramatic representation is, in fact,
metaphor, which lends shape and substance to a narrative that brings a social group cohesion.
Its capacity for simplification makes metaphor an extremely efficient tool in the sphere
of politics, constituting an ideal resource for the transmitting of large amounts of information
in a simple fashion. In our case, this means of conceptualization is an essential mechanism
for the shaping of melodrama. As our analysis will show, several conceptual domains
metaphorically shape a melodramatic account that moves the reader, provoking feelings of
admiration and fear. These domains lend coherence to the text, working together and showing
that melodramatic narration is an example of metaphorical systematization Este trabajo analiza distintas estrategias discursivas empleadas por el periodista Jesús
Duva en el reportaje “Los siete días que hicieron temblar la Transición”, en el que narra con
rasgos propios del melodrama la concatenación de sucesos que culminaron en las trágicas
fechas del 23 y el 24 de enero de 1977, cuando España se encontraba en pleno proceso de
transformación de las estructuras de una dictadura en una democracia. Es importante reconocer
el relieve del periodismo de carácter político en la construcción de la identidad discursiva
de un grupo social, pues el texto de Duva no solo pretende rescatar la memoria histórica
de la Transición, sino que, además, la mitifica. A ello contribuye el paso del tiempo, que ha ido
decantando el relato de ese proceso político, dibujando, a su vez, la narración esquemática de
un acontecimiento crucial para el devenir de los españoles. Precisamente, una de las fórmulas
que adquiere la narración es el melodrama, sistema ficticio utilizado para dar sentido a la
experiencia explicando cómo y por qué ocurrieron los sucesos, y que presenta, además, una
visión polarizada del mundo. Uno de los mecanismos utilizados para realzar esta representación
melodramática es precisamente la metáfora, con la que se da cuerpo a una narrativa que
proporciona cohesión al grupo social. Es su capacidad para la simplificación lo que hace de la
metáfora un instrumento de gran eficacia en la arena política, pues se trata de un recurso idóneo
para proporcionar una gran cantidad de información de una manera sencilla. En nuestro
caso, este procedimiento de conceptualización constituye un mecanismo esencial para dar
forma al melodrama. Como comprobaremos mediante el análisis, varios dominios conceptuales
configuran metafóricamente un relato melodramático con el que se logra conmover
al lector y provocarle sentimientos de admiración y de temor. Tales dominios proporcionan
coherencia al texto, pues todos ellos van de la mano, permitiendo constatar que la narración
melodramática es un ejemplo de sistematización metafórica